7.5

150 OY
PUAN VER
5

IMDb: 7.8 (2.740 OY)

Süre

1 Saat 41 Dk.

Ülke

Türkiye

Yönetmen / Senarist

KONUSU

Yusuf Atılgan'ın romanından uyarlanan ruhbilimsel ayrıntılarla destekli çarpıcı bir 'iç dünya filmi. İstasyon yakınlarındaki babadan kalma on dört odalı, eski bir konaktan bozma otele gecikmeli Ankara treniyle gizemli bir kadın gelir. Otelin katibi ve sahibi Zebercet, bir gece kalıp giden meçhul kadını bekler durur. Dünyasına cinsel bir düş gibi giren kadını umutsuz bekleyişi Zebercet' i trajik bir sona doğru götürecektir.

"Anayurt Oteli" Güzellemesi.

Bu filmi izledikten yada kitabı okuduktan sonra belkide en çok Yusuf Atılganın ömründe sadece 2 roman yazabilmiş olmasına üzülüyorsunuz. Heleki son romanı canistan ı ise bitiremeden öldüğünü...
kavunici

@kavunici yazdı...

15.08.2011

YORUMLAR

POPÜLER YORUMLAR

SPOILER

TÜM YORUMLAR (14)

M

@michail-haneke yazdı...

Sal, 27 Haz 2017, 03:24 (1 yıl önce)

saydemir@gazeteduvar.com.tr

Anayurt Oteli ya da bir toplum nasıl ?ruh hastası? oldu Türkiye sinemasının en önemli filmlerinden ?Anayurt Oteli? restore edilmiş kopyasıyla yeniden sinemalarda. Filme bugünden bakınca Türkiye?nin modernleşme serüveninin sancılarını Zebercet?in kimliğinde seyirciye aktarmakta oldukça maharetli olduğu bir kez daha görülüyor. ?Anayurt Oteli? seyirciyle buluştuğu 1987 yılından bu yana yapılan ?Türkiye sinemasının en iyi filmleri? listesinde çoğunlukla kendisine ilk onda yer bulmayı başaran bir yapıt. Bunda filme kaynaklık eden Yusuf Atılgan?ın aynı adlı romanının gücü kadar ülke sinemasının en özel yönetmenlerinden birisi olan Ömer Kavur?un da payı var hiç kuşku yok ki. Çünkü filmin kahramanı Zebercet o güne kadar sinemamızda alışık olmadığımız bir tip olarak karşımıza çıkmıştı. Türkiye sineması, daha çok ?durum/ hikaye? anlatısı kalıbı üzerine şekillenen bir yapıya sahip. Asıl olarak hikayeye odaklanan ve karakterlerin de bu hikayeler içinde şekillendiği bu estetik Yeşilçam geleneğinin de omurgasını oluşturuyordu. Metin Erksan?ın özellikle ?Sevmek Zamanı?nda bu yapıyı bozma girişimiyle başlayan süreç, 70?li yıllarda ilk filmlerini üreten genç kuşak yönetmenlerle gelişmişti. Ancak ?Anayurt Oteli?, karakterin bizzat hikayenin kendisi haline geldiği, onun davranışlarının hikayenin geçmiş ve geleceğine dair ipuçları verdiği bir film olarak bu sürecin de zirvesini oluşturur. Bu yüzden kimi sinema tarihçileri eserin Türkiye?de ?karakter odaklı? ilk film olduğunu yazarlar. Haksız da sayılmazlar. ?Anayurt Oteli? yalnızca iyi bir film olduğu için değil, kendisinden sonraki, yani Reha Erdem, Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan ve Derviş Zaim?in başını çektiği kuşağın sinemasının da ?kurucu öznesi? olarak kabul edilebilir. ROMANA KÜÇÜK DOKUNUŞLAR Yusuf Atılgan?ın romanı 1973 yılında yayımlanmıştı ve 60?lı yıllarda geçiyordu. Ancak Ömer Kavur filmin çekildiği zamanda yani 1980?lerde geçmesini istediği için bazı değişiklikler yapmak ister. Senaryo Atılgan tarafından da beğenilince film çekilir. Bu değişiklikler hikayenin özünü bozmaz hatta onun zamanını daha da genişletir. Film genç bir kadının Anayurt Oteli?nin kapısından girip yer olup olmadığını sormasıyla açılır. Jenerik girer ve Zebercet ile tanışırız. Babadan yadigar bu oteli işletmektedir. Zebercet bir çırpıda hayatını anlatır seyirciye. 1950?de doğmuştur. Annesini 1960 yılında sünnet olduğu gün kaybetmiştir. 1971?de askerden döner ve babasının öldüğü 1980 yılından bu yana oteli işletmektedir. Dikkatli okur bu tarihlerin Türkiye için anlamını hemen fark etmiştir. Zebercet, Demokrat Parti iktidar olduğunda doğar, 1960 darbesinde annesini, 1980 darbesinde babasını kaybeder. Askerden döndüğü yıl ise muhtıra verilmiştir. Filmin zamanla kurduğu ilişki bununla kalmaz. Daha sonra konağın 1839?da yani Tanzimat Fermanı?nın ilan edildiği tarihte yapıldığını ve 1923?ten yani Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren de otel olarak kullanıldığını öğreniriz. Bütün bu tarihler Türkiye?nin modernleşme/demokratikleşme sürecinin ilerleme-kesintiye uğrama aşamalarını gösterir. Böylece Zebercet?in nasıl bir sürecin içinden çıkarak olduğu noktaya geldiğini anlarız. Zebercet, Türkiye?dir! ÖRSELENMİŞ BİR ?RUH? OLARAK ZEBERCET Bu olguları alt alta sıraladığımızda ortada ?didaktik? bir roman ve film olması gerektiği sonucuna varılabilir. Fakat öyle değildir. Yusuf Atılgan?ın karakter derinliği ile Ömer Kavur?un sinema dehası birleştiğinde bambaşka bir anlatı çıkar ortaya. Bütün bu tarihler, filmin ana ögesini oluşturmazlar. Film bu tarihlerde neler olduğunu hatırlatır seyirciye ve karakterine odaklanır asıl olarak. Kavur, Zebercet?in geçmişine dair anlattıklarının bir kısmını kullanmamıştır filmde ama bu boşluklar görsel olarak başarıyla doldurur. Otel tam da 1980 sonrası Türkiye?nin bir yansıması gibi kurulmuştur. Zebercet?in arada sırada cinsel ihtiyaçlarını gidermek için de istismar ettiği temizlikçi Zeynep, tedirginliği her halinden belli olan yaşlı bir müşteri, hayvan tüccarları, memurlar, seks işçileri vb. gelip geçer her gün otelden. Ancak Zebercet, filmin açılışında gördüğümüz ve bir hafta sonra döneceğini söyleyen kadını beklemektedir. Bekleyiş uzadıkça Zebercet?in davranışları da değişmeye başlar. Otelden fazla uzaklaşmayan, yalnız, tekinsiz ve cinsel açıdan tatminsiz bir adamdır. Müşteriler hakkında tahminlerde bulunur, onların geçmiş ve geleceklerine dair yorumlar yapar. Gizemli kadının gelişi geciktikçe Zebercet?in ruh sağlığı da bozulacaktır. Oteli kapatır ve insanların arasına karışmayı dener ancak gittiği hiçbir yerde yalnızlık ve kaybolmuşluk duygusunu üzerinden atamaz. Film, Zebercet?in nadiren sokağa çıktığı sahnelerden ikisiyle de dikkat çeker. İlki Cumhuriyet bayramı kutlamasıdır. Zebercet ilgilenmez kutlamalarla, şöyle bir bakıp geçer. İkinci sahne bir pazar yerindedir, muhtemelen bir camiden gelen dua sesi nedeniyle herkes ellerini açmış ?Amin? demektedir. Zebercet ellerini nereye koyacağını, nasıl açacağını bilemez. Yani bununla da ilgilenmemektedir. TOPLUMSAL DELİLİĞİN İZDÜŞÜMÜ Zebercet, Tanzimat?tan bugüne bir türlü tamamlanamamış, sivil/askeri müdahalelerle kesintiye uğramış çarpıtılmış modernleşme/demokratikleşme süreçlerinin hüküm sürdüğü bir ülkenin neden bu kadar arada derede kaldığını anlayamayan bireyidir aslında. Kendisini ne cumhuriyete ait hisseder ne de dine. Ne geleneklerinden kopabilmiştir ne de modern ilişkiler yaşayacak kadar gelişebilmiştir. Geçmişini travmalar, bugününü bekleyişler belirler ama gelecek yoktur hayatında. ?Anayurt Oteli? bir roman ve bir kitap olarak bütün bu ağır yükü, politik bir metinle değil, bu toplumsal hafızanın ?sıradan? bir insanın psikolojisi üzerinde yarattığı yıkımla anlatmayı başarır. ?Anayurt Oteli?ni ülke tarihinin en iyi filmlerinden birisi yapan ve bugünkü ?insan ruhunu anlamaya çalışan? filmlerden ayıran şey de budur! ?Anayurt Oteli? birçok kereler izlenmeyi hak eden bir film, okunması gereken bir roman.

@aylakmadame yazdı...

Sal, 20 Haz 2017, 18:28 (1 yıl önce)

Yıllar sonra tekrar izledim.Biliyorum bir eşik sonra tekrar izlerim.Düğüm noktası hala aynı: Yusuf Atılgan'a mı,Ömer Kavur'a mı,Macit Koper'e mi hayran olmalı? Ah Canım Zebercet...

@skynyrd yazdı...

Cum, 02 Haz 2017, 08:32 (1 yıl önce)

10 / 10

Yeniden beyaz perdede.. fırsatı kaçırmayın ;)

@cimcin yazdı...

Pzt, 03 Kas 2014, 19:32 (4 yıl önce)

Yusuf Atılgan'ın kitabından, Ömer Kavur'un yorumuyla uyarlanmış. Bazen kafkaesk bir hikayenin, bazen kalabalık içinde yalnız kalanların, bazen yabancılaşmanın, bazen marazi ama hüzünlü olanın tanımını size verebilir. İzleyin.

@ulangaassaray yazdı...

Pzt, 30 Haz 2014, 13:33 (5 yıl önce)

9 / 10

Yusuf Atılgan'a Aylak Adam romanında aslında tam anlamıyla beni anlatmasıyla bağımlı kaldım. Anayurt Oteli'nin kitabını okuduğumda açık söylemek gerekirse zorluk çektim. Bir kez daha okudum, hatta bir kez daha... Ya kendimi veremediğimden ya da öz eleştiri yapmak gerekirse benim gerizekalılığımdan kitabı 3. okuduğumda anladım. Ardından yarım kalmış olan Canistan romanını okudum, yarım kalmış hali bile bambaşkaydı. Evet, filmini yaklaşık 5 dakika önce bitirdim. Türk Sinemasının zamanında ne güzel işler yaptığını görmek enfesti. Zebercet, bir o kadar bağlı, çaresizliğin içinde kaybolmuş bir adam. Yalnız, yalnızlık hayatında boşluklara sebep olmuş, o boşlukları bir kadınla doldurmak istemiş fakat o kadın, yok... Harikaydı.

@ozanozcan yazdı...

Per, 08 May 2014, 19:23 (5 yıl önce)

Bir edebiyat uyarlaması olarak edebi dil, sinema diline ağır basıyor bu filmde. Edebiyat uyarlaması filmlerin genel sorunu bu, yinede çok güçlü bir film, izlenmeli.

@ustilago yazdı...

Sal, 01 Nis 2014, 20:46 (5 yıl önce)

kitabıda çıkmış, ayrıca film trt 2 nin geceleri geleneksel olarak koydugu bir filmdri bu

-daha neyi bekliyorum demiştir zebercet anlamsız gecen ömrünün sinirsel döngüsünü koparı vermiştir

sanki dünyadaki sekiz milyar insanın ne yaptıgı sorusuna çok mantıklı bir cevap varmış gibi

@sebo yazdı...

Paz, 09 Şub 2014, 16:31 (5 yıl önce)

Kitabın hikayesine sadık kalmış bir film.
A

@albertini yazdı...

Cmt, 22 Ara 2012, 14:46 (6 yıl önce)

Ömer Kavurun en iyi filmi Gizli Yüzdür..Grilletten bol bol esintiler taşır..

Anayurt Oteli ile sınırlı kalmayın..

@kinetoskop yazdı...

Cmt, 22 Ara 2012, 11:23 (6 yıl önce)

Ömer Kavur'un kıvrak zekasına şahit olabileceğiniz bir film Anayurt Oteli. Çaresizliğin çaresini arayan karakterleri, yalnızlığın tetiklediği hayaller, merak, yarım kalmış, koparılmış tüm hazlar filme oldukça başarılı bir şekilde sindirilmiş. Senaryo oluşturulduğunda Yusuf Atılgan'dan tam onay almış, kitabın özüne sadık kalmış böylece daha da bir başarılı olmuştur. Elbette ki kitap yazarın, film yönetmenindir. Ancak bazı kitaplar vardır ki beyaz perdede dahi bozulmamalıdır. Ömer Kavur'da kitaba sadık kalmış aynı zamanda kendini de gösterebilmiştir. Bazı filmler yönetmenlerin zirvesi olur. Ömer Kavur'un zirvesi de budur. Ne yazık ki diğer filmleri aynı başarıyı elde edememiştir. Kavur'un en beğendiğim noktası ise alternatif rock sevgisini Anayurt Oteli'nin kıyısına koyuvermiş olmasıdır. Çoğu izleyici fark etmez bile ilgisini çekmediği veyahut Cure dinlemediği için. Zebercet alternatif rock dinleyen bir berberde tıraş olur.

@jacque yazdı...

Cmt, 05 Kas 2011, 18:20 (7 yıl önce)

Film tek başına bakıldığında etkileyici olabilir ama kitaba kıyasla çok yetersiz kalmış. Kitabı okumayıp, filmi izleyen biri Zebercet'i sadece çok yalnız bir adam olarak tanımlayabilir. Çünkü Zebercet'in takıntılı ve sapkın kişiliğini anlamamızı sağlayan pek çok kısım(özellikle cinsellikle ilgili olanlar) filmde yer almıyor. Çok daha iyisi yapılabilirdi.

Spoiler içeren yorumlarınızda "spoiler"
butonunu kullanınız.

SPOILER

Anayurt Oteli filmine Benzer Film ekliyorsun.

Arama Sonuçları

Anayurt Oteli filmini Kategorize ediyorsun.

Bu filmi aşağıdaki seçenekleri işaretleyerek kategorize edebilirsin.

Arama Sonuçları

Anayurt Oteli filmine Konu ekliyorsun.

Arama Sonuçları

FİLM İLE İLGİLİ İSTATİSTİKLER
GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
ŞİFREMİ UNUTTUM
ÜYE OL