Şahit olduğum kadarına indirgeyeceğim Sinema Tarihinde, Eisenstein'ın Korkunç İvan serisi ile birlikte, hiçbir sınıflandırmaya sığdıramadığım benzersiz film, Dreyer'in Gertrud'udur. Sadece 57 çekimden oluşan eserde, tıpkı Sergey Mihayloviç'in Stalinist Paranoya ile birarada kendi yaratım mücadelesini ve örtük otobiyografisini filme aktarması gibi, Carl Theodor da kahramanının taviz vermez tutumu ile kendi sanatsal prensiplerini, on yılda bir film çekme pahasına koruması arasında paralellik kurar. Özgür irade ile yaşamına sahip çıkmak ve bilinçdışının kişinin trajik alınyazısını belirlemesi arasındaki gerilimin, yüzeyde çelişik görünen ama derin diyalektik analizde açığa vurulan birliği, yönetmenin tüm kariyeri boyunca uzlaşmayı reddetmesinin ya da gönül indirememesinin sırlarını, perdeye yansıyan ışık ve gölge havuzları gibi hem aydınlatır, hem de kolaycı bir çözümlemeyi reddederek karartır. Belli belirsiz kamera hareketleri filminde karakterlerini nasıl kuşatırsa, Dreyer' de kendisini... Devamı
Şahit olduğum kadarına indirgeyeceğim Sinema Tarihinde, Eisenstein'ın Korkunç İvan serisi ile birlikte, hiçbir sınıflandırmaya sığdıramadığım benzersiz film, Dreyer'in Gertrud'udur. Sadece 57 çekimden oluşan eserde, tıpkı Sergey Mihayloviç'in Stalinist Paranoya ile birarada kendi yaratım mücadelesini ve örtük otobiyografisini filme aktarması gibi, Carl Theodor da kahramanının taviz vermez tutumu ile kendi sanatsal prensiplerini, on yılda bir film çekme pahasına koruması arasında paralellik kurar. Özgür irade ile yaşamına sahip çıkmak ve bilinçdışının kişinin trajik alınyazısını belirlemesi arasındaki gerilimin, yüzeyde çelişik görünen ama derin diyalektik analizde açığa vurulan birliği, yönetmenin tüm kariyeri boyunca uzlaşmayı reddetmesinin ya da gönül indirememesinin sırlarını, perdeye yansıyan ışık ve gölge havuzları gibi hem aydınlatır, hem de kolaycı bir çözümlemeyi reddederek karartır. Belli belirsiz kamera hareketleri filminde karakterlerini nasıl kuşatırsa, Dreyer' de kendisini usulca sıkıştıran, sınırlandırıp törpülemeye çalışan sistemle olan kavgasını en hayret verici incelik ve yücelikte bir başyapıt üreterek, en ağır bedeli ödeme pahasına zaferle noktalamıştır. Bu bedel ise tüm yüksek sanat üstadları gibi zamanının ilerisinde olup, sağlığında layığı ile anlaşılamamaktır.
@princhard
12 yıl önce