7.9

418 OY
PUAN VER
5

IMDb: 8.1 (89.116 OY)

KONUSU
Ünlü aktrist Elisabeth Vogler sahnede Electrayı canlandırırken aniden konuşmamaya başlar. Sağlığında hiçbir sorun olmamasına rağmen Elisabeth ısrarla konuşmamayı sürdürür. Tedavisi için doktorunun tavsiyesiyle yazlık evine yollanan akristin yanına bir de genç bir hemşire verilir. Hemşire Alma hiçbir ... Devamı
Ünlü aktrist Elisabeth Vogler sahnede Electrayı canlandırırken aniden konuşmamaya başlar. Sağlığında hiçbir sorun olmamasına rağmen Elisabeth ısrarla konuşmamayı sürdürür. Tedavisi için doktorunun tavsiyesiyle yazlık evine yollanan akristin yanına bir de genç bir hemşire verilir. Hemşire Alma hiçbir yanıt almamasına rağmen hergün saatlerce Elisabethle konuşur ve ona tüm sırlarını açıklar. Ancak bu durum onun kendi kişiliğinin Elisabethin personası altında kaybolmasına sebep olur. Birçok eleştirmene göre Ingmar Bergmanın en iyi filmi olan Persona yeni nesil birçok filme de ilham kaynağı olmuştur.

YORUM YAZ

SPOILER

POPÜLER YORUMLAR

YENİ YORUMLAR

Tüm Yorumlar
S

@subcomanmarcos

1 yıl önce

derin bir çizgiye sahip olmanız gerekir, başlardaki felsefevari doktorun girişi güzel olsa da sonunu getiremedim.

@naksidil

2 yıl önce

9.5 / 10

Kişinin kendi kendisiyle hesaplaşması ve yüzleşmesi içten içe tükenmesi ..

Böyle bir eziyet olamaz ! Ayrı dönemlerde tek vücutta iki insanın birleşimi .. Geçmişe dönük azap , insanın kendi kendisiyle kaçak göçek aynada yüzleşmesi .. Hele ki insanın kendi kendisini tokatlaması ( o karakteri yok etmek isteyip gönderememek ) Olgun yaşında mantıklı düşüncelerle kendini tedavi edebilme çabası ne kadar gerçek .. Ve bir o kadar affedilmez ..

Sevgili Bergman seni seviyorum ve kızıyorum.. İzleyiciyisini üzerek kendisiyle yüzleştiriyor.. İnanılmazsın ..

" İçimizde taşıdığımız bu kaygılar , umutsuz düşlerimiz .. açıklanamaz zulüm , yok olma korkumuz .. dünyevi koşullarımızın farkına varmış olmamızselamet umudumuzu daha belirginleştiriyor .. İnancımızın ve kuşkumuzun geceki haykırışları perişanlığımızın ve ürkütücü farkındalığımızın en korkunç kanıtları oluyor .. "

@barissgercek

2 yıl önce

Bu film ve hissetirdiği duygular için bir yargıda bulunmak herşeyden önce saçma geliyor eğer gerçekten yazacağımız kelimelerin bu filmdeki duyguları tam olarak karşılayacağını düşünseydi Bergman Elisabeti konuşturmamayı tercih eder miydi? Bu film kelimelere dökülemeyen herşeyin filmi ve sinemanın en ırsi yanını kullanarak muhteşem görüntülerle seyirciyi duygudaşı yapıyor. VE İZLEMEYİN YORUMLARINI KALE ALMAYIN BU FİLM SİZDEN HİÇBİR ENTELLEKTÜEL BİRİKİM İSTEMİYOR (elektra dışında). BENCE FİLMİ İZLEMENİN TEK ÖNŞARTI HİSSEDİBİLEN BİR İNSAN OLMANIZDIR.

@sedaaozalpp

3 yıl önce

8.4 / 10

Öncelikle şunu belirtmem gerekir ki yönetmeni bergmanla alakalı ve bazı psikolojik kuram bilgilerine sahip olmadan izlenmesi durumunda yarıda bırakabileceğiniz yada ne olduğunu tam manasıyla anlamadan bitirebileceğiniz bir film.Aynı zamanda izledikten sonra merak edip araştırırsanız defalarca izleme isteğiyle başucuna alabilirsiniz.her sahnenin her detayın bir anlamı var ve başlangıçtaki sahnelerine rağmen yinede içine çekiyor film sizi.Üzerine düşündürtmeye zorluyor.

filmin özeti aslında filmde geçen şu cümlelerde

Başkalarının yanındaki sen ile yalnızken ki sen arasındaki uçurum.? Var olmayı boş yere hayal etmek, öyleymiş gibi görünmemek gerçekten olmak..? ama en azından hareket etmeyi, konuşmayı reddedebilirsin o zaman artık yalan konuşmak ve maske takmak zorunda kalmazsın. Ama sen öyle sanırsın, gerçek inatçıdır, saklandığın yer su geçirmez değildir, yaşam dışardan sızar içeri ve tepki vermek zorunda kalırsın??

@balayenes

3 yıl önce

8.5 / 10

Filmi anlamak için önce Persona kelimesini irdelemek gerekiyor. Persona, "maske" anlamına geliyor. Dış dünya ile bağımızı koparan ve iç dünyamızdaki en zıt yönümüz ile yüzleşmemizi sağlayan bir maske...

Film en başından itibaren çeşitli imgeler ve zıtlıklar içeriyor. İzleyicinin izleyici olarak kalmasını sağlayan ve filmle özdeşleşmesinin önüne geçen imgelerle Bergman bize ne anlatmak istiyor olabilir? Kafası kesilmiş bir hayvan, morgda yatan ölüler, erekte bir penis...

Peki ya zıtlıklar? Komedi filmi sahnesi/trajik bir eylem sahnesi, suskunluk/konuşkanlık, merhamet/şiddet, hastalık/sağlık, sevgi/nefret ve görsel zıtlıklar...


Bergman, tüm bu zıtlıklar neticesinde sanki bizi bir karakter çatışmasıyla başbaşa bırakıyorve bu çatışmalara bir izleyici olarak şahit olmamızı istiyor. Farklı yorumlara açıkbir film olduğu aşikar. Kuşkusuz, filmin sonunda bize açık bir kapı bırakarakBergman da fa
... Devamı
Filmi anlamak için önce Persona kelimesini irdelemek gerekiyor. Persona, "maske" anlamına geliyor. Dış dünya ile bağımızı koparan ve iç dünyamızdaki en zıt yönümüz ile yüzleşmemizi sağlayan bir maske...

Film en başından itibaren çeşitli imgeler ve zıtlıklar içeriyor. İzleyicinin izleyici olarak kalmasını sağlayan ve filmle özdeşleşmesinin önüne geçen imgelerle Bergman bize ne anlatmak istiyor olabilir? Kafası kesilmiş bir hayvan, morgda yatan ölüler, erekte bir penis...

Peki ya zıtlıklar? Komedi filmi sahnesi/trajik bir eylem sahnesi, suskunluk/konuşkanlık, merhamet/şiddet, hastalık/sağlık, sevgi/nefret ve görsel zıtlıklar...


Bergman, tüm bu zıtlıklar neticesinde sanki bizi bir karakter çatışmasıyla başbaşa bırakıyorve bu çatışmalara bir izleyici olarak şahit olmamızı istiyor. Farklı yorumlara açıkbir film olduğu aşikar. Kuşkusuz, filmin sonunda bize açık bir kapı bırakarakBergman da farklı yorumlara açık olmasını istiyor.

"Karakter çatışması" içeren filmlerin de(bkz. Fight Club, Shutter Island) atası niteliğinde olan bu filmin okumasının iyi yapılması gerekiyor. Sonuç olarak isepişman olunmadan izlenebilecek bir başyapıt niteliği taşıyor.

10/8.

İyi seyirler.

@eyupk

3 yıl önce

10 / 10

izlediğim ilk bergman filmi.tam anlamıyla şaheser.ilk izleyişimde kafamın güzel olmasından dolayı tekrar izledim ve neler kaçırdığımı ikinci izleyişte farkettim.

insanın kendine,çevresine olan yabancılaşmasını ve aslında bu yabancılaşmayı gizlemek için taktığı maskeyi anlatır en azından ben böyle bi anlam çıkardım zira herkes farklı bi anlam çıkarabilir bu filmden.

en etkilendiğim sahneler doktorun voglere söledikleri ve almanın voglere anlattığı çocuk doğurma hikayesi.hepimiz hayatta bi maske takıyoruz.ailemizin,arkadaşlarımızın istediği kişiyi oynuyoruz.peki çözüm ne vogler bunun çaresini hiç konuşmamak olarak görmüş ama doktorun şu muhteşem sözü bunun da çözüm olmadığını gösterir'seni anlıyorum vogler.susmanı anlıyor ve saygıyla karşılıyorum ama gerçek inatçıdır.saklandığın yer su geçirmez değildir.yaşam bir şekilde sızar içeri ve tepki vermek zorunda kalırsın.'

son söz olarak akıl
... Devamı
izlediğim ilk bergman filmi.tam anlamıyla şaheser.ilk izleyişimde kafamın güzel olmasından dolayı tekrar izledim ve neler kaçırdığımı ikinci izleyişte farkettim.

insanın kendine,çevresine olan yabancılaşmasını ve aslında bu yabancılaşmayı gizlemek için taktığı maskeyi anlatır en azından ben böyle bi anlam çıkardım zira herkes farklı bi anlam çıkarabilir bu filmden.

en etkilendiğim sahneler doktorun voglere söledikleri ve almanın voglere anlattığı çocuk doğurma hikayesi.hepimiz hayatta bi maske takıyoruz.ailemizin,arkadaşlarımızın istediği kişiyi oynuyoruz.peki çözüm ne vogler bunun çaresini hiç konuşmamak olarak görmüş ama doktorun şu muhteşem sözü bunun da çözüm olmadığını gösterir'seni anlıyorum vogler.susmanı anlıyor ve saygıyla karşılıyorum ama gerçek inatçıdır.saklandığın yer su geçirmez değildir.yaşam bir şekilde sızar içeri ve tepki vermek zorunda kalırsın.'

son söz olarak akıl sağlığınızı etkileyebilir.naçizane fikrim izlemeyin izletmeyin

@pinky

3 yıl önce

Psikiyatri dünyasının içindeyim ama bu film o kadar uzak ki bir şeyler anlatmaya.

@ustilago

4 yıl önce

yorum yazanların birşey anladıgını zannetmem.akıl hastalarının bayrak tasıyanı bergmanın hastanedeyken senaryosunu yazdıgı berbat monologlu ve hiçbir şey anlatma çabasında olmayan saçma sapan sahne geçişleri ile kameraya bakan,iskandinavyanın en çirkin iki kadının başrolunde oldugu bir filmdir bu.

anlayanlara ne anladıgını sormak isterim. bence bunu bergman bile bilmiyor.

@ozturkkursat

4 yıl önce

8.4 / 10

Her gülümseme yalnızca bir yüz hareketi

@helmintt

4 yıl önce

sinemacılık oynayanlar sinema nedir tanımını buradan öğrenebilir.

felsefe, psikoloji ve hayat...

en son elisabeth'in alma'yı persona olarak kullanması ve doktorun monoloğu tuğla kalınlığında kitap yazdırır.

@carpathia

4 yıl önce

8.5 / 10

Parçalanmış kişilik bozukluğuyla ilgili enfeserotik bir o kadarda rahatsız edici bir film. Aktris toplumsal hayattaki yalanlardan kaçmak, oğluna karşı duyduğu vicdan azabından kurtulmak için yepyeni, iki kişilik bir dünya kurar kendine; ancak yerdeki cam kırıkları durumu ele verir, o an ikisinin de canı yanar ve sadece biri gerçektir. Hayal olan ise sadece bir..........................

HİÇ

@burakberdem

5 yıl önce

persona maske demek ve bergman bu filmde hepimizin maskelerini bize gösteriyor, hissettiriyor. hepimizin hayatta maskeleri var ve bizim düşündüklerimiz ile yaptıklarımız çok farklı. bunun sonucunda giderek kendimize yabancılaşmaya ve kendimizle çatışmaya başlıyoruz. bergman bize bu gerçekliği slavoj zizek'in de dediği gibi "gerçeklikten daha gerçek" bir şekilde veriyor. ayrıca yönetmenin ışığı mükemmel kullandığı bu eserinde her sahnede ayrı bir anlam ve güzellik var. ayrıca sekansları da oldukça etkileyici.

-- spoiler --

elisabeth'in alma ile ilk karşılaşması ve alma odadan çıktıktan sonra elisabeth'in yüzünün kararmasından elisabeth'in yüzünde bir maske olduğunu anlayabiliyoruz. çünkü elisabeth'in alma'yı ilk gördüğünde ki yüzüne ışık vurmuştu.

elisabeth susarak kurtulmaya çalışıyor filmde maskesinden. alma ise direkt bir şekilde açıklıyor tüm içindekileri ve döktükçe her şeyini rahatlıyor ta ki elisabeth'in mektubunu okuyana kadar
... Devamı
persona maske demek ve bergman bu filmde hepimizin maskelerini bize gösteriyor, hissettiriyor. hepimizin hayatta maskeleri var ve bizim düşündüklerimiz ile yaptıklarımız çok farklı. bunun sonucunda giderek kendimize yabancılaşmaya ve kendimizle çatışmaya başlıyoruz. bergman bize bu gerçekliği slavoj zizek'in de dediği gibi "gerçeklikten daha gerçek" bir şekilde veriyor. ayrıca yönetmenin ışığı mükemmel kullandığı bu eserinde her sahnede ayrı bir anlam ve güzellik var. ayrıca sekansları da oldukça etkileyici.

-- spoiler --

elisabeth'in alma ile ilk karşılaşması ve alma odadan çıktıktan sonra elisabeth'in yüzünün kararmasından elisabeth'in yüzünde bir maske olduğunu anlayabiliyoruz. çünkü elisabeth'in alma'yı ilk gördüğünde ki yüzüne ışık vurmuştu.

elisabeth susarak kurtulmaya çalışıyor filmde maskesinden. alma ise direkt bir şekilde açıklıyor tüm içindekileri ve döktükçe her şeyini rahatlıyor ta ki elisabeth'in mektubunu okuyana kadar.

doktor'un elisabeth'e söyledikleri de oldukça önemliydi.

"anladığımı düşünmüyor musun?

var olmayı boş yere hayal etmek. öyleymiş gibi görünmemek, gerçekten olmak. uyanık olduğun her an. tetikte. başkalarına karşı sen ile yalnızken ki sen arasındaki uçurum. baş dönmesi ve sürekli açlık, açığa vurulmak için. içinin görülmesi için... hatta parçalara ayrılmak ve belki de tümüyle yok edilmek için. sesin her tonu bir yalan, her davranış bir aldatmaca, her gülümseme aslında yüz ekşitme.

intihar etmek mi?

oh, hayır! bu çok çirkin. sen yapmazsın.

ama hareket etmeyi reddedebilirsin. konuşmayı reddedebilirsin. o zaman en azından yalan söylemezsin. böylece düşünceye dalıp, kendi içine kapanabilirsin. artık rol yapmaz, herhangi bir maske takmaz ve yalancı davranışlarda bulunmamış olursun.

sen öyle sanırsın. ama gerçek inatçıdır. saklandığın yer su geçirmez değildir. yaşam dışarıdan sızar içeri. ve tepki vermek zorunda kalırsın. hiç kimse de bunun gerçek olup olmadığını, sen içten misin yoksa yapmacık mısın diye sormaz. bu soruların önemsendiği tek yer tiyatrodur. hatta orada bile fark etmez.

seni anlıyorum, elisabeth. kendini bırakmanı, hareketsiz kalmanı, hayali bir sistem içinde apatiye girmeni anlıyorum. seni anlıyorum ve seni takdir ediyorum. hevesin gecene, tüm ilgin bitinceye kadar bu rolü oynaman gerektiğini düşünüyorum.

o an geldiğinde diğer rollerini bıraktığın gibi,bunu da bırakırsın..."

-- spoiler --

@ozanozcan

5 yıl önce

Kendisini savunmayan insanlara karşı ne kadar çaresiziz

@asdf-13

5 yıl önce

10 / 10

Filmi izlemeden önce kavram hakkında bilgi edinilmeli.

Kavram olarak Persona;

Persona, Türkçe karşılığıyla maske, Jung tarafından ortaya atılan, bireyin günlük yaşamdaki ihtiyaçlarıyla ilişkili olan tavrı tanımlar. Buna göre, bilinç ile bilinçdışı arasında sürekli bir yer değiştirme söz konusudur ve aralarında belirgin bir ayrım yoktur. Ne düşüneceğimizi önceden tahmin edemeyiz, bilinçli isteklerimizden bütünüyle farklı bir yönde beklemedik düşünceler oluşabilir. Ayrıca, bugün bilinçli olan şey, yarın unutulabilir veya bastırılabilir. Bir adamı çalıştığı iş yerinde gözlemleyen biri, onun güleryüzlü, ileri görüşlü, samimi biri olduğu sonucuna varabilir. Ama aynı adam, başka bir ortamda, örneğin evinde, işyerindekinin tam tersi bir halde olabilir. "Öyleyse hangisi asıl karakterdir, gerçek kişiliktir?" diye sorar Jung. "... Normal bir kişilikte bile, karakter bölünmesi imkansız değildir."

Çocuklukta Persona

Çocukluk dönemini ele
... Devamı
Filmi izlemeden önce kavram hakkında bilgi edinilmeli.

Kavram olarak Persona;

Persona, Türkçe karşılığıyla maske, Jung tarafından ortaya atılan, bireyin günlük yaşamdaki ihtiyaçlarıyla ilişkili olan tavrı tanımlar. Buna göre, bilinç ile bilinçdışı arasında sürekli bir yer değiştirme söz konusudur ve aralarında belirgin bir ayrım yoktur. Ne düşüneceğimizi önceden tahmin edemeyiz, bilinçli isteklerimizden bütünüyle farklı bir yönde beklemedik düşünceler oluşabilir. Ayrıca, bugün bilinçli olan şey, yarın unutulabilir veya bastırılabilir. Bir adamı çalıştığı iş yerinde gözlemleyen biri, onun güleryüzlü, ileri görüşlü, samimi biri olduğu sonucuna varabilir. Ama aynı adam, başka bir ortamda, örneğin evinde, işyerindekinin tam tersi bir halde olabilir. "Öyleyse hangisi asıl karakterdir, gerçek kişiliktir?" diye sorar Jung. "... Normal bir kişilikte bile, karakter bölünmesi imkansız değildir."

Çocuklukta Persona

Çocukluk dönemini ele alacak olursak, sağlıklı bir bebek çok doğaldır, yapmacıklık taşımaz. Diğer kişilerin hislerine aldırış etmeden nasıl istiyorsa öyle kabul eder, istemediğini de reddeder. Büyüdükçe, diğer insanların bilincine varır ve bir topluluğa kendini kabul ettirmek için nasıl rol yapacağını öğrenmeye başlar. Çocuklar, hızlı değişiklik gösterirler; dolayısıyla bu yapmacıklığın ne zaman baş göstereceği ve hangi boyutlarda ilerleryeceği her çocukta farklı olacaktır. Jung, yapmacıklık ile bilinçdışı yapmacıklık olarak tanımlanan özdeşleşmeyi birbirinden ayrı tutar. Eğer bir çocuk kendini babasıyla fazla özdeşleştirirse, gerçek kimliğinden bazı şeyler kaybedebilir. Kimlik sahibi olmanın aşamaları vardır veya ebeveynin veya ebeveynlerin arasındaki veya ona bir bebek gibi bağlı olan bir bakıcısı arasındaki duygusal bağa göre bu kimlik derecelendirmesi de değişecektir.

Kaynak:Vikipedi

@koftepatates

5 yıl önce

10 / 10

Keşke hyayatımda başka hiçbir film izlemeyeydim de bir bunu göreydim.
SPOILER

Persona filmine Benzer Film ekliyorsun.

Arama Sonuçları

Persona filmini Kategorize ediyorsun.

Bu filmi aşağıdaki seçenekleri işaretleyerek kategorize edebilirsin.

Arama Sonuçları

Persona filmine Konu ekliyorsun.

Arama Sonuçları

FİLM İLE İLGİLİ İSTATİSTİKLER
GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
ŞİFREMİ UNUTTUM
ÜYE OL