Arzu Film - Ertem Eğilmez Ekolü

Teşekkürleri sevgiyle kucakladım. Arzu Film'in, Ertem Eğilmez'in yaptıkları düşününce alt tarafı kopyala yapıştırla forum oluşturmak yeterli değil tabii. Nadidecan yazın çok güzeldi. O Yeşilçam samimiyeti geçmiş yazına da. Bir Tosun Paşa toplu izlencesi her an kapınızı çalabilir :))
Yeşilçam dediler geldim:) mükemmel bir başlık,emeğine sağlık dostum:) nadide,keyif dolu yazın için teşekküler:)
Bilenler bilir yeşilçam dendimi bende akan sular durur.Sevdiğim çok fazla film var hatta 'sevmek' yetersiz kalır.Canımdır ciğerimdir baş tacımdır bu filmler.Hemen hepsinde büyük usta Ertem Eğilmez'in bir izi, bir dokunuşu vardır.Ama bu filmleri neden defalarca izliyorsun dendiğinde

ne bileyim seviyorum işte der geçerim.Biraz düşününce sanırım iki kelime öne çıkıyor.Samimiyet ve gerçeklik...

Ben işin tekniğinden anlamam, anlamaya da çalışmam çünkü asıl önemli olan filmin yaşattığı duygudur benim için.Bu filmler samimiyet ve gerçekliği

fazlasıyla yaşatır bana.Yaşım tutmadığı için tam manasıyla yaşayamadığım ama ucundan kıyısından çocukluk çağlarımda yakaladığım o döneme özlem duymamı sağlayan da bu sanırım.Dönemin olumsuz koşullarına, yoksulluğa rağmen mutlu, sıcacık insanların hayatına duyulan özlem.

Bu filmlerde aşklarda güzeldir kavgalarda. Neşe de vardır hüzün de..Dürüstlük de sevimli kurnazlıklarda.Hepsi bizdendir içtendir.En klişe tabirle onlarla güler onlarla ağlarız.

Bu filmlerde aile şerefi herşeyİN üstündedir. Yirmibeş yaşında adamların hala lisede okuması ve türlü haytalık peşinde koşması bizi hiç rahatsız etmez bayıla bayıla izleriz. Fakir kız Alev 40.000 gaymelik gerdanlık yerine, yalancı yarinin yanağına kondurduğu öpücüğü tercih eder.Ona yakışan da budur.Kardeşinin son arzusunu gerçekleştirmek için televizyon çalan ağabey gözümüzde hırsız değil 'kahraman'dır. Bu filmlerde hamam sadece yıkanmak için değil eğlenmek, Leyla Hanımı eğlendirmek içindir. Tefler, darbukalar eşliğinde eğlenmek de, saç saça baş başa kavga etmek de mümkündür.Zengin kız babasının yalısını bırakıp koşa koşa bizim ailenin yanına geldiğinde hiç şaşırmayız, doğrusunu yapmıştır.Başka biryerde görsek saçma gelebilecek şeyler hiç de gözümüze batmaz. Mesela Vecihi sevdiğine çiçek verebilmek için uçakla eve yanaşmayı tercih edecektir ki bu gayet normaldir.Günler çok neşelidir ama önemli sorunlarda vardır. Turşu suyu limonla mı yoksa sirkeyle mi yapılır sorusu hayati önem taşır. Hatta bu soru altı çocuklu bir aileyi dağıtacak kadar önemlidir. Ama sonunda anlarız ki onlar aslında hiç ayrılmamışlardır.Ayrıca palavra bakanlığı açılacak olsa mevkinin değişmez ismi tabiki Ziya olacaktır.Liste böyle uzar gider. Bunlar ve çok daha fazlasıdırbize bu filmleri defalarca izlettiren.

O dönemde yaşasaydım, o setleri görme şansım olsaydı dünyalar benim olurdu herhalde.Emeği geçen herkes oyuncusundan yönetmenine yapımcısından set işçisine kadar herkes

sağolsun var olsun.Bu dünyadan göçüp gidenler nur olsun.Hayatımıza renk kattılar :)

Not: Ertem Eğilmez'in çocukluğuma başka türlü dokunduğunuda bu forum sayesinde öğrenmiş oldum. Türkiye'deki ilk langırt makineleri ha! Büyüksün üstad ne diyeyim...

ve tabi cemal erdem...Ellerine, emeğine sağlık çok iyi ettin bu başlığı açmakla :)
emeğine sağlık dostum :)
"İlk ve orta öğrenimini Konya'da tamamladı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesinden mezun olduktan sonra dükkan açıp bakkallık yaptı. Askerlik sonrasında, 1954'te Refik Erduran ile birlikte Çağlayan Yayınevi'ni kurdu. Aynı yıl gene Erduran ve Haldun Sel'le birlikte, bir çok karikatüristin yetiştiği Tef adlı mizah dergisini çıkarmaya başladı. Yayın dünyasında çıkardığı cep kitapları ile bir devrim yaptı. Kemal Tahire, Mayk Hammer takma adıyla polisiye romanları yazdırdı. Cep kitapları işinde batınca Türkiye'nin ilk langırt makinelerini getirtti[1].

1961 yılında Efe ve 1964 yılında Arzu Film şirketini kurarak sinemacılığa başladı. Yaman Gazeteci filmiyle yapımcılığa, 1964'te de Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi ile yönetmenliğe adım attı. Bir Millet Uyanıyor'la 1967 Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde en iyi tarihsel film ödülünü kazandı.

Her türü denediyse de, çoğunlukla kolay izlenen ve geniş izleyici kitlesinin ilgisini çeken güldürüler yönetti. 1960'lı yıllardaki popüler aşk filmlerinin ardından, 1970li yıllarda sevgi, dostluk ve güncel olayları güldürü öğesiyle kaynaştırdığı duygusal güldürülere yöneldi. 1960 yılların sonuna doğru, genellikle aynı oyuncu kadrosunu kullandığı ve ileride "Arzu Film Güldürüleri" diye adlandırılacak bu filmlerde zaman zaman toplumsal eleştiriye de yer veriyordu. Özellikle 1973'te çektiği Canım Kardeşim, insancıl tavrı, hüzünle güldürüyü kaynaştıran havası ve yer yer ulaştığı şiirsel anlatımıyla dikkati çeker.

Karakter oyuncularına başrol veren, Münir Özkul, Adile Naşit, Kemal Sunal, İlyas Salman, Halit Akçatepe, Zeki Alasya, Metin Akpınar, Şener Şen ve Ayşen Gruda gibi güldürü oyuncularının sinemada başarı kazanmalarında payı olan Eğilmez, filmleştirilmesi oldukça güç sayılan Rıfat Ilgaz'ın Hababam Sınıfı romanını 1975'te beyaz perdeye aktardı. Hababam Sınıfı'nın başarısı üzerine Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı, Hababam Sınıfı Uyanıyor, Hababam Sınıfı Tatilde ve son olarak da Hababam Sınıfı Güle Güle adlı dört devam filmi çekti.

1980-81 sezonunda Kanlı Nigar adlı müzikli oyunu sahneye koyan Eğilmez, bir süre uzak kaldığı sinemaya 1984'te Namuslu filmiyle geri döndü. 1980 yılında yaptığı Banker Bilo ve 1984 yılında yaptığı Namuslu filmleriyle, Türkiyenin temel sorunlarına bakışı açısını kendi mizah anlayışıyla ele aldı. Geniş ilgi gören Namuslu'yu, ticari açıdan başarısız olan Aşık Oldum (1986) ile gişede büyük bir başarı elde eden Arabesk (1988) izledi.[2]

Yönettiği filmler

Arabesk (1988)

Aşık Oldum (1985)

Namuslu (1984)

Hababam Sınıfı Güle Güle (1981)

Banker Bilo (1980)

Erkek Güzeli Sefil Bilo (1979)

Gülen Gözler (1977)

Hababam Sınıfı Tatilde (1977)

Şabanoğlu Şaban (1977)

Hababam Sınıfı Uyanıyor (1976)

Süt Kardeşler (1976)

Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı (1975)

Hababam Sınıfı (1975)

Salak Milyoner (1974)

Köyden İndim Şehire (1974)

Mavi Boncuk (1974)

Oh Olsun (1973)

Yalancı Yarim (1973)

Canım Kardeşim (1973)

Sev Kardeşim (1972)

Tatlı Dillim (1972)

Senede Bir Gün (1971)



Beyoğlu Güzeli (1971)

Son Hıçkırık (1971)

Kalbimin Efendisi (1970)

Küçük Hanımefendi (1970)

Sürtük (1970)

Boş Çerçeve (1969)

İngiliz Kemal (1968)

Sevemez Kimse Seni (1968)

Nilgün (1968)

Ömre Bedel Kız (1967)

Yaşlı Gözler (1967)

Ölünceye Kadar (1967)

Sürtüğün Kızı (1967)

Seni Bekleyeceğim (1966)

Seni Sevmiyorum (1966)

Ben Bir Sokak Kadınıyım (1966)

Bir Millet Uyanıyor (1966)

Senede Bir Gün (1965)

Sürtük (1965)

Helal Adanalı Celal (1965)

Kart Horoz (1965)

Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi (1964)

Yazdığı senaryolar

Milyarder (1986)

Mavi Boncuk (1974)

Salako (1974)

Boş Çerçeve (1969)

Ölmeyen Aşk (1966)

Yapımcılığını yaptığı filmler

Milyarder - 1986

Şekerpare - 1983

Hababam Sınıfı Güle Güle - 1981

Banker Bilo - 1980

Erkek Güzeli Sefil Bilo - 1979

N'Olacak Şimdi - 1979

İsyan - 1979

Neşeli Günler - 1978

Kibar Feyzo - 1978

Hababam Sınıfı Dokuz Doğuruyor - 1978

Sultan - 1978

Nehir - 1977

Cennetin Çocukları - 1977

Gülen Gözler - 1977

Çöpçüler Kralı - 1977

Şabanoğlu Şaban - 1977

Hababam Sınıfı Tatilde - 1977

Aile Şerefi - 1976

Tosun Paşa - 1976

Öyle Olsun - 1976

Süt Kardeşler - 1976

Hababam Sınıfı Uyanıyor - 1976

Bizim Aile / Merhaba - 1975

Ah Nerede - 1975

Hababam Sınıfı - 1975

Delisin - 1975

Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı - 1975

Hasret - 1974

Mavi Boncuk - 1974

Boşver Arkadaş - 1974

Kanlı Deniz - 1974

Salak Milyoner - 1974

Köyden İndim Şehire - 1974

Salako - 1974

Tarkan: Güçlü Kahraman - 1973

Canım Kardeşim - 1973

Yalancı Yarim - 1973

Oh Olsun - 1973

Babaların Günahı - 1973

Tarkan: Altın Madalyon - 1972

Sev Kardeşim - 1972

Tatlı Dillim - 1972

Feryat - 1972

Karaoğlan Geliyor - 1972

Senede Bir Gün - 1971

Hayat Sevince Güzel - 1971

Emine - 1971

Tarkan: Viking Kanı - 1971

Son Hıçkırık - 1971



Beyoğlu Güzeli - 1971

Tarkan: Gümüş Eyer - 1970

Seven Ne Yapmaz - 1970

Kalbimin Efendisi - 1970

Sürtük - 1970

Yavrum - 1970

Dikkat Kan Aranıyor - 1970

Hazreti Ali - 1969

Mezarımı Taştan Oyun - 1969

Fakir Kızı Leyla - 1969

Ayşecik'le Ömercik - 1969

Çakırcalı Mehmet Efe - 1969

Tarkan - 1969

Maskeli Beşlerin Dönüşü - 1968

Sevemez Kimse Seni - 1968

İngiliz Kemal - 1968

Gönüllü Kahramanlar - 1968

Yayla Kartalı - 1968

Maskeli Beşler - 1968

Sürtüğün Kızı - 1967

Büyük Kin - 1967

Silahları Ellerinde Öldüler - 1967

Yaşlı Gözler - 1967

Ömre Bedel Kız - 1967

Kara Davut - 1967

Elveda - 1967

Seni Bekleyeceğim - 1966

Bir Millet Uyanıyor - 1966

Seni Sevmiyorum - 1966

Allahaısmarladık Yavrum / Yarın Ağlayacağım - 1966

Ölmeyen Aşk - 1966

Ben Bir Sokak Kadınıyım - 1966

Denizciler Geliyor - 1966

Allaha Ismarladık - 1966

Bilen Kazanıyor - 1965

Sürtük - 1965

Helal Adanalı Celal - 1965

Taçsız Kral - 1965

Senede Bir Gün - 1965

Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi - 1964

Kırk Küçük Anne - 1964

Gözleri Ömre Bedel - 1964

İki Gemi Yanyana - 1963

Gençlik Hülyaları - 1962

Battı Balık - 1962

Beş Kardeştiler - 1962

Yaman Gazeteci - 1961

Ödülleri

1967 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Tarihi Film Ödülü, Bir Millet Uyanıyor

1970 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Yönetmen Ödülü, Kalbimin Efendisi

1972 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi 2. Film Ödülü, Sev Kardeşim"

Alıntı - Vikipedi

Arzu Film suaresi çalışmaları başlamıştır. Tosun Paşa, Süt Kardeşler artık ne olursa :)

Sinemamızda hep eksikliklerden bahsederken genellikle teknik detaylara sığınma göze çarpıyor artık. Peki Yeşilçam, tüm teknik imkansızlıklarına rağmen tekrar tekrar izlenebilecek filmleri nasıl yapmıştı? Gazete ilanından seçilen oyuncularıyla Hababam Sınıfı serisi nasıl fenomen halini aldı? Acaba teknikten ziyade ortada bir samimiyetsizlik veya anlattığımız hikayelere sahip çıkmama mı var? Ya da gelişen sinema endüstrisi salt para çarkı için mi dönüyor? Tüm sinemacılar sayesinde olmasa da sinema izleyicisinden uzaklaştı mı? İkibinler itibari ile kaç tane yeniden yeniden izlenebilecek Türk filmi ortaya çıktı? Enine boyuna konuşuruz. Sağlıcakla...
Bir mesaja cevap veriyorsunuz.
GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
Aktivasyon Mailim Gelmedi!
ŞİFREMİ UNUTTUM
AKTİVASYON MAİLİ GÖNDER
ÜYE OL