Bilenler bilir yeşilçam dendimi bende akan sular durur.Sevdiğim çok fazla film var hatta 'sevmek' yetersiz kalır.Canımdır ciğerimdir baş tacımdır bu filmler.Hemen hepsinde büyük usta Ertem Eğilmez'in bir izi, bir dokunuşu vardır.Ama bu filmleri neden defalarca izliyorsun dendiğinde
ne bileyim seviyorum işte der geçerim.Biraz düşününce sanırım iki kelime öne çıkıyor.Samimiyet ve gerçeklik...
Ben işin tekniğinden anlamam, anlamaya da çalışmam çünkü asıl önemli olan filmin yaşattığı duygudur benim için.Bu filmler samimiyet ve gerçekliği
fazlasıyla yaşatır bana.Yaşım tutmadığı için tam manasıyla yaşayamadığım ama ucundan kıyısından çocukluk çağlarımda yakaladığım o döneme özlem duymamı sağlayan da bu sanırım.Dönemin olumsuz koşullarına, yoksulluğa rağmen mutlu, sıcacık insanların hayatına duyulan özlem.
Bu filmlerde aşklarda güzeldir kavgalarda. Neşe de vardır hüzün de..Dürüstlük de sevimli kurnazlıklarda.Hepsi bizdendir içtendir.En klişe tabirle onlarla güler onlarla ağlarız.
Bu filmlerde aile şerefi herşeyİN üstündedir. Yirmibeş yaşında adamların hala lisede okuması ve türlü haytalık peşinde koşması bizi hiç rahatsız etmez bayıla bayıla izleriz. Fakir kız Alev 40.000 gaymelik gerdanlık yerine, yalancı yarinin yanağına kondurduğu öpücüğü tercih eder.Ona yakışan da budur.Kardeşinin son arzusunu gerçekleştirmek için televizyon çalan ağabey gözümüzde hırsız değil 'kahraman'dır. Bu filmlerde hamam sadece yıkanmak için değil eğlenmek, Leyla Hanımı eğlendirmek içindir. Tefler, darbukalar eşliğinde eğlenmek de, saç saça baş başa kavga etmek de mümkündür.Zengin kız babasının yalısını bırakıp koşa koşa bizim ailenin yanına geldiğinde hiç şaşırmayız, doğrusunu yapmıştır.Başka biryerde görsek saçma gelebilecek şeyler hiç de gözümüze batmaz. Mesela Vecihi sevdiğine çiçek verebilmek için uçakla eve yanaşmayı tercih edecektir ki bu gayet normaldir.Günler çok neşelidir ama önemli sorunlarda vardır. Turşu suyu limonla mı yoksa sirkeyle mi yapılır sorusu hayati önem taşır. Hatta bu soru altı çocuklu bir aileyi dağıtacak kadar önemlidir. Ama sonunda anlarız ki onlar aslında hiç ayrılmamışlardır.Ayrıca palavra bakanlığı açılacak olsa mevkinin değişmez ismi tabiki Ziya olacaktır.Liste böyle uzar gider. Bunlar ve çok daha fazlasıdırbize bu filmleri defalarca izlettiren.
O dönemde yaşasaydım, o setleri görme şansım olsaydı dünyalar benim olurdu herhalde.Emeği geçen herkes oyuncusundan yönetmenine yapımcısından set işçisine kadar herkes
sağolsun var olsun.Bu dünyadan göçüp gidenler nur olsun.Hayatımıza renk kattılar :)
Not: Ertem Eğilmez'in çocukluğuma başka türlü dokunduğunuda bu forum sayesinde öğrenmiş oldum. Türkiye'deki ilk langırt makineleri ha! Büyüksün üstad ne diyeyim...
ve tabi cemal erdem...Ellerine, emeğine sağlık çok iyi ettin bu başlığı açmakla :)
"İlk ve orta öğrenimini Konya'da tamamladı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesinden mezun olduktan sonra dükkan açıp bakkallık yaptı. Askerlik sonrasında, 1954'te Refik Erduran ile birlikte Çağlayan Yayınevi'ni kurdu. Aynı yıl gene Erduran ve Haldun Sel'le birlikte, bir çok karikatüristin yetiştiği Tef adlı mizah dergisini çıkarmaya başladı. Yayın dünyasında çıkardığı cep kitapları ile bir devrim yaptı. Kemal Tahire, Mayk Hammer takma adıyla polisiye romanları yazdırdı. Cep kitapları işinde batınca Türkiye'nin ilk langırt makinelerini getirtti[1].
1961 yılında Efe ve 1964 yılında Arzu Film şirketini kurarak sinemacılığa başladı. Yaman Gazeteci filmiyle yapımcılığa, 1964'te de Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi ile yönetmenliğe adım attı. Bir Millet Uyanıyor'la 1967 Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde en iyi tarihsel film ödülünü kazandı.
Her türü denediyse de, çoğunlukla kolay izlenen ve geniş izleyici kitlesinin ilgisini çeken güldürüler yönetti. 1960'lı yıllardaki popüler aşk filmlerinin ardından, 1970li yıllarda sevgi, dostluk ve güncel olayları güldürü öğesiyle kaynaştırdığı duygusal güldürülere yöneldi. 1960 yılların sonuna doğru, genellikle aynı oyuncu kadrosunu kullandığı ve ileride "Arzu Film Güldürüleri" diye adlandırılacak bu filmlerde zaman zaman toplumsal eleştiriye de yer veriyordu. Özellikle 1973'te çektiği Canım Kardeşim, insancıl tavrı, hüzünle güldürüyü kaynaştıran havası ve yer yer ulaştığı şiirsel anlatımıyla dikkati çeker.
Karakter oyuncularına başrol veren, Münir Özkul, Adile Naşit, Kemal Sunal, İlyas Salman, Halit Akçatepe, Zeki Alasya, Metin Akpınar, Şener Şen ve Ayşen Gruda gibi güldürü oyuncularının sinemada başarı kazanmalarında payı olan Eğilmez, filmleştirilmesi oldukça güç sayılan Rıfat Ilgaz'ın Hababam Sınıfı romanını 1975'te beyaz perdeye aktardı. Hababam Sınıfı'nın başarısı üzerine Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı, Hababam Sınıfı Uyanıyor, Hababam Sınıfı Tatilde ve son olarak da Hababam Sınıfı Güle Güle adlı dört devam filmi çekti.
1980-81 sezonunda Kanlı Nigar adlı müzikli oyunu sahneye koyan Eğilmez, bir süre uzak kaldığı sinemaya 1984'te Namuslu filmiyle geri döndü. 1980 yılında yaptığı Banker Bilo ve 1984 yılında yaptığı Namuslu filmleriyle, Türkiyenin temel sorunlarına bakışı açısını kendi mizah anlayışıyla ele aldı. Geniş ilgi gören Namuslu'yu, ticari açıdan başarısız olan Aşık Oldum (1986) ile gişede büyük bir başarı elde eden Arabesk (1988) izledi.[2]
Yönettiği filmler
Arabesk (1988)
Aşık Oldum (1985)
Namuslu (1984)
Hababam Sınıfı Güle Güle (1981)
Banker Bilo (1980)
Erkek Güzeli Sefil Bilo (1979)
Gülen Gözler (1977)
Hababam Sınıfı Tatilde (1977)
Şabanoğlu Şaban (1977)
Hababam Sınıfı Uyanıyor (1976)
Süt Kardeşler (1976)
Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı (1975)
Hababam Sınıfı (1975)
Salak Milyoner (1974)
Köyden İndim Şehire (1974)
Mavi Boncuk (1974)
Oh Olsun (1973)
Yalancı Yarim (1973)
Canım Kardeşim (1973)
Sev Kardeşim (1972)
Tatlı Dillim (1972)
Senede Bir Gün (1971)
Beyoğlu Güzeli (1971)
Son Hıçkırık (1971)
Kalbimin Efendisi (1970)
Küçük Hanımefendi (1970)
Sürtük (1970)
Boş Çerçeve (1969)
İngiliz Kemal (1968)
Sevemez Kimse Seni (1968)
Nilgün (1968)
Ömre Bedel Kız (1967)
Yaşlı Gözler (1967)
Ölünceye Kadar (1967)
Sürtüğün Kızı (1967)
Seni Bekleyeceğim (1966)
Seni Sevmiyorum (1966)
Ben Bir Sokak Kadınıyım (1966)
Bir Millet Uyanıyor (1966)
Senede Bir Gün (1965)
Sürtük (1965)
Helal Adanalı Celal (1965)
Kart Horoz (1965)
Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi (1964)
Yazdığı senaryolar
Milyarder (1986)
Mavi Boncuk (1974)
Salako (1974)
Boş Çerçeve (1969)
Ölmeyen Aşk (1966)
Yapımcılığını yaptığı filmler
Milyarder - 1986
Şekerpare - 1983
Hababam Sınıfı Güle Güle - 1981
Banker Bilo - 1980
Erkek Güzeli Sefil Bilo - 1979
N'Olacak Şimdi - 1979
İsyan - 1979
Neşeli Günler - 1978
Kibar Feyzo - 1978
Hababam Sınıfı Dokuz Doğuruyor - 1978
Sultan - 1978
Nehir - 1977
Cennetin Çocukları - 1977
Gülen Gözler - 1977
Çöpçüler Kralı - 1977
Şabanoğlu Şaban - 1977
Hababam Sınıfı Tatilde - 1977
Aile Şerefi - 1976
Tosun Paşa - 1976
Öyle Olsun - 1976
Süt Kardeşler - 1976
Hababam Sınıfı Uyanıyor - 1976
Bizim Aile / Merhaba - 1975
Ah Nerede - 1975
Hababam Sınıfı - 1975
Delisin - 1975
Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı - 1975
Hasret - 1974
Mavi Boncuk - 1974
Boşver Arkadaş - 1974
Kanlı Deniz - 1974
Salak Milyoner - 1974
Köyden İndim Şehire - 1974
Salako - 1974
Tarkan: Güçlü Kahraman - 1973
Canım Kardeşim - 1973
Yalancı Yarim - 1973
Oh Olsun - 1973
Babaların Günahı - 1973
Tarkan: Altın Madalyon - 1972
Sev Kardeşim - 1972
Tatlı Dillim - 1972
Feryat - 1972
Karaoğlan Geliyor - 1972
Senede Bir Gün - 1971
Hayat Sevince Güzel - 1971
Emine - 1971
Tarkan: Viking Kanı - 1971
Son Hıçkırık - 1971
Beyoğlu Güzeli - 1971
Tarkan: Gümüş Eyer - 1970
Seven Ne Yapmaz - 1970
Kalbimin Efendisi - 1970
Sürtük - 1970
Yavrum - 1970
Dikkat Kan Aranıyor - 1970
Hazreti Ali - 1969
Mezarımı Taştan Oyun - 1969
Fakir Kızı Leyla - 1969
Ayşecik'le Ömercik - 1969
Çakırcalı Mehmet Efe - 1969
Tarkan - 1969
Maskeli Beşlerin Dönüşü - 1968
Sevemez Kimse Seni - 1968
İngiliz Kemal - 1968
Gönüllü Kahramanlar - 1968
Yayla Kartalı - 1968
Maskeli Beşler - 1968
Sürtüğün Kızı - 1967
Büyük Kin - 1967
Silahları Ellerinde Öldüler - 1967
Yaşlı Gözler - 1967
Ömre Bedel Kız - 1967
Kara Davut - 1967
Elveda - 1967
Seni Bekleyeceğim - 1966
Bir Millet Uyanıyor - 1966
Seni Sevmiyorum - 1966
Allahaısmarladık Yavrum / Yarın Ağlayacağım - 1966
Ölmeyen Aşk - 1966
Ben Bir Sokak Kadınıyım - 1966
Denizciler Geliyor - 1966
Allaha Ismarladık - 1966
Bilen Kazanıyor - 1965
Sürtük - 1965
Helal Adanalı Celal - 1965
Taçsız Kral - 1965
Senede Bir Gün - 1965
Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi - 1964
Kırk Küçük Anne - 1964
Gözleri Ömre Bedel - 1964
İki Gemi Yanyana - 1963
Gençlik Hülyaları - 1962
Battı Balık - 1962
Beş Kardeştiler - 1962
Yaman Gazeteci - 1961
Ödülleri
1967 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Tarihi Film Ödülü, Bir Millet Uyanıyor
1970 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Yönetmen Ödülü, Kalbimin Efendisi
1972 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi 2. Film Ödülü, Sev Kardeşim"
Alıntı - Vikipedi
Arzu Film suaresi çalışmaları başlamıştır. Tosun Paşa, Süt Kardeşler artık ne olursa :)
Sinemamızda hep eksikliklerden bahsederken genellikle teknik detaylara sığınma göze çarpıyor artık. Peki Yeşilçam, tüm teknik imkansızlıklarına rağmen tekrar tekrar izlenebilecek filmleri nasıl yapmıştı? Gazete ilanından seçilen oyuncularıyla Hababam Sınıfı serisi nasıl fenomen halini aldı? Acaba teknikten ziyade ortada bir samimiyetsizlik veya anlattığımız hikayelere sahip çıkmama mı var? Ya da gelişen sinema endüstrisi salt para çarkı için mi dönüyor? Tüm sinemacılar sayesinde olmasa da sinema izleyicisinden uzaklaştı mı? İkibinler itibari ile kaç tane yeniden yeniden izlenebilecek Türk filmi ortaya çıktı? Enine boyuna konuşuruz. Sağlıcakla...