Arzu Film - Ertem Eğilmez Ekolü

"İlk ve orta öğrenimini Konya'da tamamladı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’nden mezun olduktan sonra dükkân açıp bakkallık yaptı. Askerlik sonrasında, 1954'te Refik Erduran ile birlikte Çağlayan Yayınevi'ni kurdu. Aynı yıl gene Erduran ve Haldun Sel'le birlikte, bir çok karikatüristin yetiştiği Tef adlı mizah dergisini çıkarmaya başladı. Yayın dünyasında çıkardığı cep kitapları ile bir devrim yaptı. Kemal Tahir’e, Mayk Hammer takma adıyla polisiye romanları yazdırdı. Cep kitapları işinde batınca Türkiye'nin ilk langırt makinelerini getirtti[1].

1961 yılında Efe ve 1964 yılında Arzu Film şirketini kurarak sinemacılığa başladı. Yaman Gazeteci filmiyle yapımcılığa, 1964'te de Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi ile yönetmenliğe adım attı. Bir Millet Uyanıyor'la 1967 Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde en iyi tarihsel film ödülünü kazandı.

Her türü denediyse de, çoğunlukla kolay izlenen ve geniş izleyici kitlesinin ilgisini çeken güldürüler yönetti. 1960'lı yıllardaki popüler aşk filmlerinin ardından, 1970’li yıllarda sevgi, dostluk ve güncel olayları güldürü öğesiyle kaynaştırdığı duygusal güldürülere yöneldi. 1960 yılların sonuna doğru, genellikle aynı oyuncu kadrosunu kullandığı ve ileride "Arzu Film Güldürüleri" diye adlandırılacak bu filmlerde zaman zaman toplumsal eleştiriye de yer veriyordu. Özellikle 1973'te çektiği Canım Kardeşim, insancıl tavrı, hüzünle güldürüyü kaynaştıran havası ve yer yer ulaştığı şiirsel anlatımıyla dikkati çeker.

Karakter oyuncularına başrol veren, Münir Özkul, Adile Naşit, Kemal Sunal, İlyas Salman, Halit Akçatepe, Zeki Alasya, Metin Akpınar, Şener Şen ve Ayşen Gruda gibi güldürü oyuncularının sinemada başarı kazanmalarında payı olan Eğilmez, filmleştirilmesi oldukça güç sayılan Rıfat Ilgaz'ın Hababam Sınıfı romanını 1975'te beyaz perdeye aktardı. Hababam Sınıfı'nın başarısı üzerine Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı, Hababam Sınıfı Uyanıyor, Hababam Sınıfı Tatilde ve son olarak da Hababam Sınıfı Güle Güle adlı dört devam filmi çekti.

1980-81 sezonunda Kanlı Nigar adlı müzikli oyunu sahneye koyan Eğilmez, bir süre uzak kaldığı sinemaya 1984'te Namuslu filmiyle geri döndü. 1980 yılında yaptığı Banker Bilo ve 1984 yılında yaptığı Namuslu filmleriyle, Türkiye’nin temel sorunlarına bakışı açısını kendi mizah anlayışıyla ele aldı. Geniş ilgi gören Namuslu'yu, ticari açıdan başarısız olan Aşık Oldum (1986) ile gişede büyük bir başarı elde eden Arabesk (1988) izledi.[2]
Yönettiği filmler

    Arabesk (1988)
    Aşık Oldum (1985)
    Namuslu (1984)
    Hababam Sınıfı Güle Güle (1981)
    Banker Bilo (1980)
    Erkek Güzeli Sefil Bilo (1979)
    Gülen Gözler (1977)
    Hababam Sınıfı Tatilde (1977)
    Şabanoğlu Şaban (1977)
    Hababam Sınıfı Uyanıyor (1976)
    Süt Kardeşler (1976)
    Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı (1975)
    Hababam Sınıfı (1975)
    Salak Milyoner (1974)
    Köyden İndim Şehire (1974)
    Mavi Boncuk (1974)
    Oh Olsun (1973)
    Yalancı Yarim (1973)
    Canım Kardeşim (1973)
    Sev Kardeşim (1972)
    Tatlı Dillim (1972)
    Senede Bir Gün (1971)

    

    Beyoğlu Güzeli (1971)
    Son Hıçkırık (1971)
    Kalbimin Efendisi (1970)
    Küçük Hanımefendi (1970)
    Sürtük (1970)
    Boş Çerçeve (1969)
    İngiliz Kemal (1968)
    Sevemez Kimse Seni (1968)
    Nilgün (1968)
    Ömre Bedel Kız (1967)
    Yaşlı Gözler (1967)
    Ölünceye Kadar (1967)
    Sürtüğün Kızı (1967)
    Seni Bekleyeceğim (1966)
    Seni Sevmiyorum (1966)
    Ben Bir Sokak Kadınıyım (1966)
    Bir Millet Uyanıyor (1966)
    Senede Bir Gün (1965)
    Sürtük (1965)
    Helal Adanalı Celal (1965)
    Kart Horoz (1965)
    Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi (1964)

Yazdığı senaryolar

    Milyarder (1986)
    Mavi Boncuk (1974)
    Salako (1974)
    Boş Çerçeve (1969)
    Ölmeyen Aşk (1966)

Yapımcılığını yaptığı filmler

    Milyarder - 1986
    Şekerpare - 1983
    Hababam Sınıfı Güle Güle - 1981
    Banker Bilo - 1980
    Erkek Güzeli Sefil Bilo - 1979
    N'Olacak Şimdi - 1979
    İsyan - 1979
    Neşeli Günler - 1978
    Kibar Feyzo - 1978
    Hababam Sınıfı Dokuz Doğuruyor - 1978
    Sultan - 1978
    Nehir - 1977
    Cennetin Çocukları - 1977
    Gülen Gözler - 1977
    Çöpçüler Kralı - 1977
    Şabanoğlu Şaban - 1977
    Hababam Sınıfı Tatilde - 1977
    Aile Şerefi - 1976
    Tosun Paşa - 1976
    Öyle Olsun - 1976
    Süt Kardeşler - 1976
    Hababam Sınıfı Uyanıyor - 1976
    Bizim Aile / Merhaba - 1975
    Ah Nerede - 1975
    Hababam Sınıfı - 1975
    Delisin - 1975
    Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı - 1975
    Hasret - 1974
    Mavi Boncuk - 1974
    Boşver Arkadaş - 1974
    Kanlı Deniz - 1974
    Salak Milyoner - 1974
    Köyden İndim Şehire - 1974
    Salako - 1974
    Tarkan: Güçlü Kahraman - 1973
    Canım Kardeşim - 1973
    Yalancı Yarim - 1973
    Oh Olsun - 1973
    Babaların Günahı - 1973
    Tarkan: Altın Madalyon - 1972
    Sev Kardeşim - 1972
    Tatlı Dillim - 1972
    Feryat - 1972
    Karaoğlan Geliyor - 1972
    Senede Bir Gün - 1971
    Hayat Sevince Güzel - 1971
    Emine - 1971
    Tarkan: Viking Kanı - 1971
    Son Hıçkırık - 1971

    

    Beyoğlu Güzeli - 1971
    Tarkan: Gümüş Eyer - 1970
    Seven Ne Yapmaz - 1970
    Kalbimin Efendisi - 1970
    Sürtük - 1970
    Yavrum - 1970
    Dikkat Kan Aranıyor - 1970
    Hazreti Ali - 1969
    Mezarımı Taştan Oyun - 1969
    Fakir Kızı Leyla - 1969
    Ayşecik'le Ömercik - 1969
    Çakırcalı Mehmet Efe - 1969
    Tarkan - 1969
    Maskeli Beşlerin Dönüşü - 1968
    Sevemez Kimse Seni - 1968
    İngiliz Kemal - 1968
    Gönüllü Kahramanlar - 1968
    Yayla Kartalı - 1968
    Maskeli Beşler - 1968
    Sürtüğün Kızı - 1967
    Büyük Kin - 1967
    Silahları Ellerinde Öldüler - 1967
    Yaşlı Gözler - 1967
    Ömre Bedel Kız - 1967
    Kara Davut - 1967
    Elveda - 1967
    Seni Bekleyeceğim - 1966
    Bir Millet Uyanıyor - 1966
    Seni Sevmiyorum - 1966
    Allahaısmarladık Yavrum / Yarın Ağlayacağım - 1966
    Ölmeyen Aşk - 1966
    Ben Bir Sokak Kadınıyım - 1966
    Denizciler Geliyor - 1966
    Allaha Ismarladık - 1966
    Bilen Kazanıyor - 1965
    Sürtük - 1965
    Helal Adanalı Celal - 1965
    Taçsız Kral - 1965
    Senede Bir Gün - 1965
    Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi - 1964
    Kırk Küçük Anne - 1964
    Gözleri Ömre Bedel - 1964
    İki Gemi Yanyana - 1963
    Gençlik Hülyaları - 1962
    Battı Balık - 1962
    Beş Kardeştiler - 1962
    Yaman Gazeteci - 1961

Ödülleri

    1967 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Tarihi Film Ödülü, Bir Millet Uyanıyor
    1970 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Yönetmen Ödülü, Kalbimin Efendisi
    1972 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi 2. Film Ödülü, Sev Kardeşim"

Alıntı - Vikipedi

Arzu Film suaresi çalışmaları başlamıştır. Tosun Paşa, Süt Kardeşler artık ne olursa :)

Sinemamızda hep eksikliklerden bahsederken genellikle teknik detaylara sığınma göze çarpıyor artık. Peki Yeşilçam, tüm teknik imkansızlıklarına rağmen tekrar tekrar izlenebilecek filmleri nasıl yapmıştı? Gazete ilanından seçilen oyuncularıyla Hababam Sınıfı serisi nasıl fenomen halini aldı? Acaba teknikten ziyade ortada bir samimiyetsizlik veya anlattığımız hikayelere sahip çıkmama mı var? Ya da gelişen sinema endüstrisi salt para çarkı için mi dönüyor? Tüm sinemacılar sayesinde olmasa da sinema izleyicisinden uzaklaştı mı? İkibinler itibari ile kaç tane yeniden yeniden izlenebilecek Türk filmi ortaya çıktı? Enine boyuna konuşuruz. Sağlıcakla...

 

 

emeğine sağlık dostum  :)

Bilenler bilir yeşilçam dendimi bende akan sular durur.Sevdiğim çok fazla film var hatta 'sevmek' yetersiz kalır.Canımdır ciğerimdir baş tacımdır bu filmler.Hemen hepsinde büyük usta Ertem Eğilmez'in bir izi, bir dokunuşu vardır.Ama bu filmleri neden defalarca izliyorsun dendiğinde
ne bileyim seviyorum işte der geçerim.Biraz düşününce sanırım iki kelime öne çıkıyor.Samimiyet ve gerçeklik...
Ben işin tekniğinden anlamam, anlamaya da çalışmam çünkü asıl önemli olan filmin yaşattığı duygudur benim için.Bu filmler samimiyet ve gerçekliği
fazlasıyla yaşatır bana.Yaşım tutmadığı için tam manasıyla yaşayamadığım ama ucundan kıyısından çocukluk çağlarımda yakaladığım o döneme özlem duymamı sağlayan da bu sanırım.Dönemin olumsuz koşullarına, yoksulluğa rağmen mutlu, sıcacık insanların hayatına duyulan özlem.
Bu filmlerde aşklarda güzeldir kavgalarda. Neşe de vardır hüzün de..Dürüstlük de sevimli kurnazlıklarda.Hepsi bizdendir içtendir.En klişe tabirle onlarla güler onlarla ağlarız.
Bu filmlerde aile şerefi herşeyİN üstündedir. Yirmibeş yaşında adamların hala lisede okuması ve türlü haytalık peşinde koşması bizi hiç rahatsız etmez bayıla bayıla izleriz. Fakir kız Alev 40.000 gaymelik gerdanlık yerine, yalancı yarinin yanağına kondurduğu öpücüğü tercih eder.Ona yakışan da budur.Kardeşinin son arzusunu gerçekleştirmek için televizyon çalan ağabey gözümüzde hırsız değil 'kahraman'dır. Bu filmlerde hamam sadece yıkanmak için değil eğlenmek, Leyla Hanımı eğlendirmek içindir. Tefler, darbukalar eşliğinde eğlenmek de, saç saça baş başa kavga etmek de mümkündür.Zengin kız babasının yalısını bırakıp koşa koşa bizim ailenin yanına geldiğinde hiç şaşırmayız, doğrusunu yapmıştır.Başka biryerde görsek saçma gelebilecek şeyler hiç de gözümüze batmaz. Mesela Vecihi sevdiğine çiçek verebilmek için uçakla eve yanaşmayı tercih edecektir ki bu gayet normaldir.Günler çok neşelidir ama önemli sorunlarda vardır. Turşu suyu limonla mı yoksa sirkeyle mi yapılır sorusu hayati önem taşır. Hatta bu soru altı çocuklu bir aileyi dağıtacak kadar önemlidir. Ama sonunda anlarız ki onlar aslında hiç ayrılmamışlardır.Ayrıca palavra bakanlığı açılacak olsa mevkinin değişmez ismi tabiki Ziya olacaktır.Liste böyle uzar gider. Bunlar ve çok daha fazlasıdırbize bu filmleri defalarca izlettiren.
 
O dönemde yaşasaydım, o setleri görme şansım olsaydı dünyalar benim olurdu herhalde.Emeği geçen herkes oyuncusundan yönetmenine yapımcısından set işçisine kadar herkes
sağolsun var olsun.Bu dünyadan göçüp gidenler nur olsun.Hayatımıza renk kattılar :)

Not: Ertem Eğilmez'in çocukluğuma başka türlü dokunduğunuda bu forum sayesinde öğrenmiş oldum. Türkiye'deki ilk langırt makineleri ha! Büyüksün üstad ne diyeyim...

ve tabi cemal erdem...Ellerine, emeğine sağlık çok iyi ettin bu başlığı açmakla :)

Yeşilçam dediler geldim:) mükemmel bir başlık,emeğine sağlık dostum:) nadide,keyif dolu yazın için teşekküler:)

Teşekkürleri sevgiyle kucakladım. Arzu Film'in, Ertem Eğilmez'in yaptıkları düşününce alt tarafı kopyala yapıştırla forum oluşturmak yeterli değil tabii. Nadidecan yazın çok güzeldi. O Yeşilçam samimiyeti geçmiş yazına da. Bir Tosun Paşa toplu izlencesi her an kapınızı çalabilir :))

bende övgülerinizi sevgiyle kucakladım :) teşekkürler... tosun paşa mı dedi biri? :)

 

http://youtu.be/kQL4db-OM2o

ben bu forumdan çok umutluydum niye böyle oldu :(

görülmedi mi acaba biraz kenarda mı kaldı?

http://youtu.be/kJU0VG6S_zM

Dur dur Nadidecan haftasonu için planlarım mevcut :)

hee tamam o zaman :)

 

 

Nadide sanki bizi misafir ettin varya tekrar eskilere sağolasın kalemine yüreğine sağlık :)

Bir mesaja cevap veriyorsunuz.