Cennetteki Gölgeler

(1986)

Shadows in Paradise a.k.a Varjoja paratiisissa

Film 1 Saat 14 Dk. Komedi, Dram Finlandiya

7.7

29 OY
PUAN VER
5

Imdb: 7.5 (6.975 OY)

KONUSU
Shadows in Paradise, Aki Kaurismakinin İşçi Sınıfı Üçlemesi adını verdiği üçlemenin ilk ayağı. Ariel filmiyle üçlemeye devam eden ve Match Factory Girlle de üçlemeyi sonlandıran yönetmen, bu üçlemede; başkent Helsinkinin varoşlarında yaşamaya çalışan sıradan insanların hayatlarına odaklanır. Yönetme ... Devamı
Shadows in Paradise, Aki Kaurismakinin İşçi Sınıfı Üçlemesi adını verdiği üçlemenin ilk ayağı. Ariel filmiyle üçlemeye devam eden ve Match Factory Girlle de üçlemeyi sonlandıran yönetmen, bu üçlemede; başkent Helsinkinin varoşlarında yaşamaya çalışan sıradan insanların hayatlarına odaklanır. Yönetmen üçlemesiyle; ülkesinin bütün iyi imajını da yerle bir eder. Dışarıdan bakıldığında, her İskandinav ülkesi gibi Finlandiyada bir düşler ülkesidir. Toplumsal bir refahın sağlandığı, insan haklarının en üst seviyede olduğu, sosyal kurumların tıkır tıkır işlediği, işsizlere bile para ödendiği ve herkesin birbiriylemutlu mesut yaşadığı cennetten bir parçadır; Finlandiya. Ama yönetmen, bu üçlemeyle birlikte başkent Helsinkinin romantik ve ütopik imajının arkasındaki gerçekleri gösterir.

Üçlemenin ilk filmi olan Shadows in Paradisede, çöpçülük yaparak hayatına devam eden Nikander ve sürekli iş değiştiren Ilona arasındaki ilişki üzerinden, geniş bir toplumsal bakış açısı yakalanır. İki karakterde tipik bir Kaurismaki kaybedenidir. Nikander sıradan bir kaybeden görüntüsünde; yalnız yaşayan, tutkusu olmayan, asosyal bir adamdır. Ilona ise, sürekli iş değiştirmesine rağmen, aslında hep sınıf atlamanın peşindedir. Bu yüzden de, Nikanderi kabul etmesi kolay olmaz.

YORUM YAZ

SPOILER

YENİ YORUMLAR

Tüm Yorumlar

@savaska

3 yıl önce

8.5 / 10

"Ariel" ve "Match Factory Girl" üçlemesinin ilk filmi olan "Shadows in Paradise"de, çöpçülük yaparak hayatına devam eden Nikander ve sürekli iş değiştiren Ilona arasındaki ilişki üzerinden, geniş bir toplumsal bakış açısı yakalanır. İki karakterde tipik bir Kaurismaki kaybedenidir. Nikander sıradan bir kaybeden görüntüsünde; yalnız yaşayan, tutkusu olmayan, asosyal bir adamdır. Ilona ise, sürekli iş değiştirmesine rağmen, aslında hep sınıf atlamanın peşindedir. Bu yüzden de, Nikander’i kabul etmesi kolay olmaz. ( https://turkcealtyazi.org/mov/0092149/varjoja-paratiisissa.html)

@benchface

12 yıl önce

Varjoja Paratiisissa (Shadows in Paradise) (1986)

Bildiğiniz tüm romantik komedi kalıplarını unutun. Plazalarda evler, yüksek katlarda ofisler ve kimsenin gidemediği o restoranlarda yüzüklerin verildiği akşam yemeklerini bir kenara bırakın. Kaurismaki İşçi Sınıfı Üçlemesinin ilk filmi olan Varjoja Paratiisissa (Shadows in Paradise) da sizi kara romantik komedi ve bambaşka hayatlarla tanıştıracak.

Çöpçülük yaparak geçimini sağlayan ve iş arkadaşının kuracağı şirkette beraber çalışma planları yapan Nikander (Matti Pellonpaa) arkadaşıunın ölümü üzerine boşluğa düşer. Asosyal, şevksiz ve yalnız yaşayan bu adam süpermarkette kasiyer olarak çalışan Ilonaya (Kati Outinen) karşı bir şeyler hissetmeye başlar. Çalıştığı işlerde dikiş tutturamayan ve daha üst sınıfta yer almak isteyen Ilona bu ilgiye karşılık verir. Özgüven ve cesaret eksikliği en derinlerine dek işlemiş bu ikilinin hikayesi gel-gitlerle
... Devamı
Varjoja Paratiisissa (Shadows in Paradise) (1986)

Bildiğiniz tüm romantik komedi kalıplarını unutun. Plazalarda evler, yüksek katlarda ofisler ve kimsenin gidemediği o restoranlarda yüzüklerin verildiği akşam yemeklerini bir kenara bırakın. Kaurismaki İşçi Sınıfı Üçlemesinin ilk filmi olan Varjoja Paratiisissa (Shadows in Paradise) da sizi kara romantik komedi ve bambaşka hayatlarla tanıştıracak.

Çöpçülük yaparak geçimini sağlayan ve iş arkadaşının kuracağı şirkette beraber çalışma planları yapan Nikander (Matti Pellonpaa) arkadaşıunın ölümü üzerine boşluğa düşer. Asosyal, şevksiz ve yalnız yaşayan bu adam süpermarkette kasiyer olarak çalışan Ilonaya (Kati Outinen) karşı bir şeyler hissetmeye başlar. Çalıştığı işlerde dikiş tutturamayan ve daha üst sınıfta yer almak isteyen Ilona bu ilgiye karşılık verir. Özgüven ve cesaret eksikliği en derinlerine dek işlemiş bu ikilinin hikayesi gel-gitlerle de olsa hızlı bir ilerleme gösterir. Ve yine bildiklerimizin çok dışında bir mutluluğa geçiş yaşarlar.

Minimalist sinema örneği olan Varjoja Paratiisissa çok sade senaryosu ve net içeriğiyle dikkat çekiyor. Karakterlerin neredeyse komutlara varan repliklerle yaşıyor oluşu, yönetmene ve tarzına alışık olmayanlarda fenalıklar yaratmaya pek meyilli olsa da alışabilir ve keyfini sürmeye başlayabilirseniz gerçek gülümsemelere mahal veriyor. Çekoslovak Yeni Dalgayla benzerlikler gösteren kara komedi ve sıfır mimikle güldürebilen oyunculuk performansları filmi seyirlik kılan diğer öğeler.

Avrupanın en eski ödüllerinden biri olan Jussi Ödüllerinde En İyi Film Ödülünü alan Varjoja Paratiisissa, aynı fabrikadan çıkmış gibi önümüze sürülen filmlerden sıyrılıp, farklı dil, farklı tür ve farklı bakış açılarının farkına varılması için keşfedilmeyi bekleyen değerli bir eser.

@enik_kral

12 yıl önce

tutaste'nin ''bir üçlemenin ilkine dair bir yazı'' başlıklı yazısında bahsettiği filmle ilgili, ikinci bir yazı da benchface'den gelmesi ile bu seri iyice merak uyandırmaya başladı... fil(M)adamlarının sesine kulak vermek gerek, vardır bir bildikleri diyerek izleme listemin en başına bu filmi ve bulabilirsem üçlemenin diğer filmlerini alıyorum...

@tutaste

13 yıl önce

Bir üçlemenin ilkine dair bir yazı

*İki Finlandiyalı bir barda oturmaktadırlar. Saatler süren sessizlikten sonra, bir tanesi kadehi kaldırır ve şöyle der: Cheers. Diğeri aniden geri çekilerek buraya sohbet için gelmedim der. (http://www.sensesofcinema.comdanalıntıdır.)

Aki Kaurismaekinin işçi üçlemesinden ilki olanCennetteki Gölgelerfilmini, Yalçın Savuran ve Neşet Kutluğun gerçekleştirdiği bir atölye vesilesiyle izleme fırsatı buldum. Herhangi bir kaynaktan öğreneceğiniz üzere, film, Fin işçi sınıfının yaşadığı zorlukları yönetmenin kültüründen gelen bir mizahla ortaya koyuyor. Aynı sınıfa ait, iki farklı karakterin sıradan yaşamları ve çatışan doğaları, bir toplumun eleştirisini sunma aracı olmuş Kaurismaeki için. Lakin, anlatmak istediklerim bu türden şeyler değil. Ekmeğinin peşinde olan her insan gibi amacım kendi ekmeğimi elde etmek. Ekmeğimin malzemesi ise filmin fotoğrafik gücü.

Filmden
... Devamı
Bir üçlemenin ilkine dair bir yazı

*İki Finlandiyalı bir barda oturmaktadırlar. Saatler süren sessizlikten sonra, bir tanesi kadehi kaldırır ve şöyle der: Cheers. Diğeri aniden geri çekilerek buraya sohbet için gelmedim der. (http://www.sensesofcinema.comdanalıntıdır.)

Aki Kaurismaekinin işçi üçlemesinden ilki olanCennetteki Gölgelerfilmini, Yalçın Savuran ve Neşet Kutluğun gerçekleştirdiği bir atölye vesilesiyle izleme fırsatı buldum. Herhangi bir kaynaktan öğreneceğiniz üzere, film, Fin işçi sınıfının yaşadığı zorlukları yönetmenin kültüründen gelen bir mizahla ortaya koyuyor. Aynı sınıfa ait, iki farklı karakterin sıradan yaşamları ve çatışan doğaları, bir toplumun eleştirisini sunma aracı olmuş Kaurismaeki için. Lakin, anlatmak istediklerim bu türden şeyler değil. Ekmeğinin peşinde olan her insan gibi amacım kendi ekmeğimi elde etmek. Ekmeğimin malzemesi ise filmin fotoğrafik gücü.

Filmden aldığım bu iki karede, ana karakterlerimiz Nikander ile Ilona yan yana oturuyorlar. Asosyal, içine kapanık Nikander ağır duruşuyla ve kıyafetlerinin soğuk renkleriyle güvensizliğini ve yalnızlığını ele verirken, Ilona sıcak renkli kıyafetleriyle ve hoyratlığıyla içine sığmayan bir enerji ortaya koyuyor. Oturup bunu mu düşündün diyebilirsiniz, ama kasvetli, bulutlu, her daim soğuk Finlandiya havasının verdiği atmosferin içinde renkler ve duruşlar çok çarpıcı bir araç haline gelmiş. Yönetmenin kullandığı açı ve mesafenin de etkinliğini unutmamak lazım.

Çok uzatmadan söylemeliyim ki, filmin bu iki kare arasında kalan bir süreçten oluştuğunu düşünüyorum. İki kareye bakıldığında alt yazıların ve karakterlerin bakışları dışında pek bir fark yok gibi görünüyor, ama bu iki sahnenin arasına yerleştirdiğim diğer fotoğraflara bakarsınız (aşağıda), karakterlerin yaşadığı gerilimleri ve ilişkilerinin gelişimini görebilirsiniz. Bu fotoğrafların sıralamasını kafama göre yapmadığımı belirtmek isterim. Filmin başından sonuna belli aralıklarla alınmış, sıralı olan bu fotoğraflar, aslında Nikander ile Ilonanın biraraya gelişlerini alnatan bir foto-hikaye gibidir. Nikander bu süreçte kırmızılar giymeye başlar; güneş gözlüğünün arkasına sakladığı cesareti ve sahiplenme güdüsü, kişiliğinde daha önce ortaya çıkamamış özellikler olarak karşımıza çıkar. Beklenmedik bir tanışmayla başlayan bu ilişki, bir çemberi baştan başa dolaşan avare gibi başladığı yere döner aslında. İlk ve son kareler arasındaki fotoğraflarda, Nikander ile İlonanın birbirlerine mesafeleri aynıdır. Benzer bakışların egemenliğinde, Fin kültürünün de getirdiği kelam eksikliğiyle açmazdaki iki insanın fotoğraflarına bakıyor gibi hissedersiniz. Hele Ilonanın filmin başından beri içini kavuran sınıf atlama arzusuyla koluna taktığı adamla birlikte gerilim iyice tavana fırlar.

Çemberi tamamlayan İlona ve Nikander, yaşamları gibi sade bir görsellikle, renklerin rehberliğinde yine yan yana otururlar. Bilinmeyenin umutla hüküm sürmeye başladığı, tereddütlerin bir nebze yok olduğu bir sonla, kafalarda kurulu, güllük gülistanlık Finlandiya tablosunu çöpe atar Kaurismaeki. Yukarıdaki pırıl pırıl aydınlığı görmek başka diyarlara ait bir hayaldir.
SPOILER

Cennetteki Gölgeler filmine Benzer Film ekliyorsun.

Arama Sonuçları

Cennetteki Gölgeler filmini Kategorize ediyorsun.

Bu filmi aşağıdaki seçenekleri işaretleyerek kategorize edebilirsin.

Arama Sonuçları

Cennetteki Gölgeler filmine Konu ekliyorsun.

Arama Sonuçları

FİLM İLE İLGİLİ İSTATİSTİKLER
GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
Aktivasyon Mailim Gelmedi!
ŞİFREMİ UNUTTUM
AKTİVASYON MAİLİ GÖNDER
ÜYE OL