Daha önce izlemiştim. Kitabı okumak istedim. Bugün kitabı bitirdim ve filmi tekrar izledim.
Kitapta, film de çok iyi. Kitapta Alex'in vahşiliğini daha iyi gördüm ama.
Anlatılan şey, aslında özgür iradenin olmadığı.
Alex'in ilk başta ıslahevinde kaldığını öğreniyoruz ama niye kaldığını bilmiyoruz. Sonrasında suç işlemeye devam ediyor ve bir yerde yakalanıyor. Alex'i sözde bilimsel tekniklerle 'iyi' bir birey yapmaya çalışıyorlar ama bunu beceremiyorlar. Beceremediklerini kitabın/filmin sonunda görüyoruz. Yani bazı insanlar şanssız doğuyor. Özlem Tekin'in şarkısı(herkes şanslı doğmuyor) aklıma geldi.:)
“You’re to be a clockwork orange.”
→ “Bir saatli oyuncak portakal olacaksın.”
→ Filmin ve Anthony Burgess’in kitabının başlığı, mekanikleşmiş ama dışardan doğal görünen bir insan anlamına gelir.
kitap iyimser bir son ile bitiyor fakat Alex' in karakteri ile tutarsız olduğu düşünülerek kitabın son kısmını keserek uyarlamışlar ve yarıda kesilmiş gibi bitiyor. Kitaba uyarak sonlandırsalar daha iyi olurmuş.
Önce kitabı okunmalı.
kitapta hiç bu şekilde tasvir edilmemesine rağmen mekan dizaynının neden pornografik ya da sıra dışı olduğu hakkında görüşüm şu şekilde:
filmde -kitapta da olduğu gibi- hikayeyi alex anlatıyor yani olayları alex'in gözünden görüyoruz. alex'in vahşi düşünce yapısını, yaşını ve de barda içip geldiği katkılı sütleri birlikte düşünürsek mekanların alex'in kafasından -yani alex'in onları gördüğü, gördüğünü sandığı biçimlerde- yansıtılması anlamlı geliyor; ayrıca filmin atmosferine de oldukça uygun olduğunu düşünüyorum. alex iyileştikten(!) ve biraz da olgunlaştıktan sonra ise mekanların daha az dikkat çekici olduğu da fark ediliyor.
kitabı daha güzel bence, sadece filmi izleyecekseniz de kitaptaki sonu da bi öğrenin isterim.
Kubrick, aklımı yerinden oynattın. O kadar zorlandım ki izlerken tarif bile edemeyeceğim. Alex için duyduğunuz nefret ve üzüntü iç içe geçiyor. Çok sarsıcı aynı zamanda rahatsız edici bir filmdi. Bitince bir süre kendinize gelemiyorsunuz.
Filmin ahlak ve siyaset felsefeleri dersleri gibi izlenebileceğini düşünüyorum. Bence filmde verilmek istenen ileti; insanın doğasında var olan niteliklerini değiştirmek ya da yok etmek (mümkün olsaydı), insanı iyi ya da kötü bir birey haline getirmeyecektir. Çünkü insan; seçme özgürlüğüne sahip olmasaydı, iyi ya da kötü kavramlarının bir içeriği ya da anlamı da olmazdı. Her ne kadar filmi verdiği ileti bakımından başarılı bulsam da, filmin anlatım yöntemini beğenmedim. Cinsiyetçi bir ideolojinin ürünü olduğunu düşünüyorum. Film oldukça sıkıcıydı ve bana hiç keyif vermedi.
@mizantropist
5 ay önce
7.8 / 10
Kitapta, film de çok iyi. Kitapta Alex'in vahşiliğini daha iyi gördüm ama.
Anlatılan şey, aslında özgür iradenin olmadığı.
Alex'in ilk başta ıslahevinde kaldığını öğreniyoruz ama niye kaldığını bilmiyoruz. Sonrasında suç işlemeye devam ediyor ve bir yerde yakalanıyor. Alex'i sözde bilimsel tekniklerle 'iyi' bir birey yapmaya çalışıyorlar ama bunu beceremiyorlar. Beceremediklerini kitabın/filmin sonunda görüyoruz.
Yani bazı insanlar şanssız doğuyor. Özlem Tekin'in şarkısı(herkes şanslı doğmuyor) aklıma geldi.:)
@erenguzel92
1 yıl önce
→ “Bir saatli oyuncak portakal olacaksın.”
→ Filmin ve Anthony Burgess’in kitabının başlığı, mekanikleşmiş ama dışardan doğal görünen bir insan anlamına gelir.
@cerenbusse
1 yıl önce
@mj
1 yıl önce
8 / 10
Önce kitabı okunmalı.
@tarik75
1 yıl önce
1 / 10
@maximumgore
5 ay önce
@daniska
2 yıl önce
8 / 10
filmde -kitapta da olduğu gibi- hikayeyi alex anlatıyor yani olayları alex'in gözünden görüyoruz. alex'in vahşi düşünce yapısını, yaşını ve de barda içip geldiği katkılı sütleri birlikte düşünürsek mekanların alex'in kafasından -yani alex'in onları gördüğü, gördüğünü sandığı biçimlerde- yansıtılması anlamlı geliyor; ayrıca filmin atmosferine de oldukça uygun olduğunu düşünüyorum. alex iyileştikten(!) ve biraz da olgunlaştıktan sonra ise mekanların daha az dikkat çekici olduğu da fark ediliyor.
kitabı daha güzel bence, sadece filmi izleyecekseniz de kitaptaki sonu da bi öğrenin isterim.
@jessamina
3 yıl önce
@mavimilena
5 yıl önce
8.3 / 10
@rei
6 yıl önce
5 / 10
Her ne kadar filmi verdiği ileti bakımından başarılı bulsam da, filmin anlatım yöntemini beğenmedim. Cinsiyetçi bir ideolojinin ürünü olduğunu düşünüyorum. Film oldukça sıkıcıydı ve bana hiç keyif vermedi.
@taylovski
7 yıl önce
10 / 10
Filme dair kötü olmuş diyebileceğim hiçbir şey yok.