Mulholland Çıkmazı Yorumları

Mulholland Çıkmazı filmi detayları

R

@refidun

11 yıl önce

memento'dan sonra en çok bişey anlamadığım film olmuştur kendileri tebrikler.

filmi bu kadar karışık yapacak ne vardı lynch reyiiiis. kafam milyon olduu, beynim bulandı.
F

@ferforje

11 yıl önce

izleyi anlamadığım , tekrar izleyip tekrar anlamadığım ve son bir gayretle bir kez daha izleyip yine anlamadığım bir film.

@wrist_cutter

11 yıl önce

6.5 / 10

sinema camiasından bir arkadaşımın bir sözü vardır " beni x saat koltuğa çiviliyorsan eğer bana bir şeyler vermek zorundasın!" cowboy’un "düşün!" demesi bunun için yeterli değil bence. lynch güzel bir fikir ile deneysel takılarak bizi iki buçuk saat koltuğa çiviledi ve sırf david lynch olduğu için övgüyü haketmiyor.

@christopher_mcc

11 yıl önce

5.5 / 10

2.30 saat filmi izledik bir de tam olarak anlamak için ekşi falan okumamız gerekiyor herhalde baya oturup çalışacağız yani filme.

@serbestdusenasa

11 yıl önce

No hay banda !

Bu bir spoiler değil, "bi *** anlamadım" dememeniz için ufak bir nasihat.. Filmi izlerken şunları aklınızdan hiç çıkarmayın;

'çalan telefon, mavi kül tablası, mavi nahtar ve kırmızı ışıklı o lamba'

@rien_toutce

11 yıl önce

Birkaç Lynch filmi izleyince adamı çözüyorsunuz, o ilk izlediğiniz filmindeki saflığınız, "ne oluyor lan" şaşkınlığınız kalmıyor. Ve biliyorsunuz ki filmin sonu başında.

@mismanc

11 yıl önce

1.5 / 10

Eşinizi biriyle yakalarsanız tutup mücevherlerinin üzerlerine boya dökmeyin,

yoksa evden atılırsınız

@ksantippe

11 yıl önce

"Her şeyin ne anlama geldiğini ya da nasıl yorumlanacağını bilmemek daha iyidir. Çünkü aksi takdirde olayları kendi akışına bırakmaya korkarsınız. Psikoloji gizemi ve büyü niteliğini yok eder. Anlamlardan konuşmak beni çok rahatsız ediyor. Çünkü anlam çok kişisel bir şeydir ve herkese göre değişir."

demiş David Amcam.. Bana göre Lynch kafası güzelken kurguladığı şeyleri rüyalarında gördükleriyle birleştiriyor:)) ve film yapıyor.. Zor adamdır vesselam.. seven ya çok sever sevmeyende hiç sevemez.. Uff beni anlamıyorlar diyede çizgisini bozmamış idealist bir adam.. Herkes kendine göre bir anlam çıkartıyor filmlerinden bu hoşuma gidiyor.. Çünkü omurilik soğanımda Lynch le aynı afyonu taşıyorum.. karnında simge durumuna küçülmüş facebook penceresi açık kalmış diye ağrı yapıyormuş olarak rüya gören bir çocuğum.. yani Lynch benim bebeğim :))

@otlu_kek

12 yıl önce

8.5 / 10

"Hiç bir şey anlamadım" diyecek kadar uçuk kaçık,karmaşık değildi bana kalırsa.Yani lost highway bundan çok çok daha acayipti-ki ona dair şu an bir şey sorulsa kafamda kocaman bir boşluk var-Diyeceğim odurki bu filmi beğenmemek ancak sabırsızlıkla ve artık ne olcaksa olsun beklentisinin yüksek olmasıyla alakalı bir şey.Yoksa biraz sabredip kafa yorduğun taktirde son yarım saate gelmeden(filmin açıklandığı nokta) belli başlı şeyleri çözmüş buluyorsun kendini.Uzun uzadıya çözümleme yazmaya gerek yok zaten gerek ekşi sözlükte gerek burda yapılmış.Sonuç olarak güzel film.Ben sevdim.

@aynenyabokbaya

12 yıl önce

9.1 / 10

filmi ilk izlediğim zamanlarda yazdığım bir yazı vardı buraya koyayım madem

Filmin içeriğine geçmeden bi kaç şey söylemek istiyorum.ilk olarak lynch yine çok yavaş ilerleyen bi film yapmış bu nedenle lynch sevmeyenlerin sıkılması gayet doğal.hatta sıkılacaklarına eminim.ama zeki bi adam lynch, filmde en çok sıkıldığınız yerde(iki denek üzerinde deneyip kanıtladım:D) çıkıyor ve resmen ya devam et filme ya da kapat diyor.benim filme tam olarak hayran olmam bu noktayla gerçekleşti.o da filmdeki kovboyun yönetmen adam kesher la konuştuğu sahne.o zaman ilk olarak kovboyla başlayalım.

(oldukça uzun bi yazı oldu affola)

çünkü film bittiğinde ve genel olarak olayları idrak ettiğimde geriye bi şey kalmıştıkim lan bu kovboy. çünkü bütün filme şekil veren bu karakteri atlamış olamazdı lynch.işte kim bu kovboy diye internette araştırınca bi yerde bi elemanın yazısıyla büyülendim.diyordu ki kovboy lynch in kendisiydi,yönetmenle olan konuşmasından anlaşıl
... Devamı
filmi ilk izlediğim zamanlarda yazdığım bir yazı vardı buraya koyayım madem

Filmin içeriğine geçmeden bi kaç şey söylemek istiyorum.ilk olarak lynch yine çok yavaş ilerleyen bi film yapmış bu nedenle lynch sevmeyenlerin sıkılması gayet doğal.hatta sıkılacaklarına eminim.ama zeki bi adam lynch, filmde en çok sıkıldığınız yerde(iki denek üzerinde deneyip kanıtladım:D) çıkıyor ve resmen ya devam et filme ya da kapat diyor.benim filme tam olarak hayran olmam bu noktayla gerçekleşti.o da filmdeki kovboyun yönetmen adam kesher la konuştuğu sahne.o zaman ilk olarak kovboyla başlayalım.

(oldukça uzun bi yazı oldu affola)

çünkü film bittiğinde ve genel olarak olayları idrak ettiğimde geriye bi şey kalmıştıkim lan bu kovboy. çünkü bütün filme şekil veren bu karakteri atlamış olamazdı lynch.işte kim bu kovboy diye internette araştırınca bi yerde bi elemanın yazısıyla büyülendim.diyordu ki kovboy lynch in kendisiydi,yönetmenle olan konuşmasından anlaşılıyor.ve işin aslı bu benim aklıma niye gelmedi lan diye de söylendim.sonra biraz avuttum tabi kendimi daha bi kez izledim yahu diye. neyse konu dışına çıkmayacağım. konuşmaları hatırlamayanlar şimdi filmi açıp hemen kovboyla adam kesherın(yönetmen) konuşmalarını bi izlesinler.ben buraya genel hatlarıyla yazayım;

orada kovboy önce diyor ki otelinden kalkıp buraya geldiğin için teşekkür ederim. yani filmi izlediğin için teşekkürler diyor izleyiciye lynch.

kesher ne düşünüyorsun diye soruyor,

güzel,direk konuya giren bi adam,sabırsızlanıyorsun değil mi? diyor kovboy. orada da direk konuya giren, sabırsızlanan ve filmi anlamak için çaba sarfeden izleyiciye olan sempatisini dile getiriyor.

bi fikrini belirtiyor ve orada adam kesher ı izleyici konumuna koyarak onu(lynch i) dikkatli dinleyip(izleyip) dinlemediğini sorguluyor. sonra düşünmesini istiyor kesher ın(yani bizim).kesher düşündüğünü söylediğinde hayır diyor. düşünmüyorsun çünkü düşünemeyecek kadar ukalalıkla meşgulsün.burada da bi çok izleyiciye lafı koyuyor :D

sonra bi at arabası hikayesi anlatıyor ki normalde bomboş gibi geliyor izlerken ama harika. diyor ki kovboy; diyelim ki bi at arabası var.kaç kişi lazım gitmesi için? bir diyor kesher. evet diyor ben sürüyorum bu at arabasını. eğer sen de davranışlarını düzeltirsen benimle gelebilirsin resmen izleyiciye kaptan pilotunuz lynch sesleniyor gelecekseniz hadi gelin gelmiyorsanız köprüden önce son çıkıştayız diyor.(işte benim hayal dünyam da bu kadar karışık.uçak pilotu köprüden önce son çıkış uyarısı yapıyor.vay arkadaş ben bazen çok iyi saçmalıyorum cidden)

sonra lynch olduğunu alenen göstermemek adına olsa gerek filmdeki hikayeyle ilgili konuşuyorlar fakat sonra yine koyuyor çoçuğu:) yönetmene kendi sözünü geçirmeye çalışıyor ve diyor ki dediklerimi dinlersen beni bi kez daha göreceksin. uslu olmazsan iki kere göreceksin ! filmi dikkatli izleyen herkes iki kez görüyor ilerde kovboyu. yani filmin bi parçası gibi göstererek seyirciye uslu olma diyor.sorgula.her şeye evet dememükemmel kesinlikle.

ve sonra kovboy tam rüyadan gerçek hayata geçiş esnasında betty nin kapısını çalıp küçük kız uyan diyor. yani lynch filmin ikinci kısmını resmen kendisi başlatıyor.ilk olarak burada görüyoruz.daha sonra da filmin sonlarında arka planda yürürken görüyoruz neyse filme geri dönelim(bi yere gittiğimiz de yok aslında).filmin şizofreni filmi olduğu konusunda hepimiz hemfikiriz sanırım:D şizofren olan diane selwyn in hırsı egosu,süperegosu ve id i üzerine bi film bu mulholland drive.filmin tamamen bu kavramları yansıttığını da düşünürsek lynch in freud okuduğu ve sevdiği kesin gibi:) neyse ben bodoslama dalıyorum artık filmi anlatmaya;

diane selwyn kardeşimiz los angeles a büyük bi yıldız olmak için gelmiş bi kanadalı. geldiğinde bi film seçmesine gidiyor ve seçilemiyor. onun yerine camilla rhodes(laura harring) seçiliyor. burada diane ve camilla sevgili oluyorlar fakat diane içten içe bi nefret besliyor camilla ya karşı. id inde bu var fakat süperegosu bunu engelliyor.egosu da süperegosunu dinliyor çünkü aşık.daha baskın olan duygusu aşk.fakat daha sonra aşık olduğu camilla rhodes gidiyor adam kesher la aşk yaşıyor ve bizim hatunu terkediyor.bu da bizimkine koyuyor ve id indeki saldırgan eylemler onu şizofreniye itiyor.şimdi filmi tersten inceliyoruz ama bu daha mantıklı sanırım...gerçek hikaye genel olarak bu şimdi rüyaya geçiyoruz(veya hayal ne dersek).

rüyada gerçek hayatta camilla yı süperegosunun etkisiyle öldürmeye karar verdiği anda katille konuşurken kafedeki garson kızın adı dikkatini çekmiş olmalı ki(daha doğrusu o konuşma aklına kazınmış,muhtemelen gerginlikten) isim olarak kendine betty ismini alıyor. sonrasında camilla ya bi isim bulması lazım. ona da bi oyuncu olan rita ismini veriyor(bu da camillanın aslında iyi bir oyuncu olduğunu bilinçaltının kabulü nedeniyle olabilir).rüyada ritayla sevgili. yani camella(rita) onu aldatmamış yönetmenle. ritayla aynı kafeye gidiyor rüyasında ve bi bakıyor anaaa garsonun adı diane. bu da bilinç dışı bi olay. kendine ismi o garsondan aldığı için gerçek adını da yine garsona vermiş. sezarın hakkını sezara vermek gibi bi şey sanırım bu.

neyse; diane ismini görünce rita bişeyler hatırlıyor(tabi asıl hatırlayan rüyanın sahibi diane selwyn bunu bi daha belirtmeyeceğim yazıda(belki de hiç gerekmez)(parantez içinde parantezler denizi yaptım lan bildiğin vay anasını)). diane selywn diye birini tanıyorum diyor. ya da bu benim adım. araştırıyor ve selwyn in evine gidiyorlar.komşu onlar diane i sorunca biraz garip tepkiler veriyor.e tabi verecek diane karşısında aslında. rüyada diane selwyn in ikinci bilinçlenmesi burada(ilki bi sonraki paragrafta).sonra gidiyorlar diane selwyn ölmüş(burada da diane in intiharını daha önceden kafasına soktuğunu anlıyoruz).ayrılıyorlar ve rüyada da sevgili oluyorlar(bi güzel sevişiyorlar).

bu arada betty seçmelere gidiyor ve orada adam kesher ı görünce uzun süre bakışıyorlar.nedeni rüyada yavaş yavaş bilinçlenmeye başlaması(aha da bu ilk bilinçlenme).

neyse sonrasında filmin asıl çözüm noktası olan tiyatroya gidiyorlar.artık diane rüyasında bilinçlenmeye başladı.rita onu zorla tiyatroya götürüyor.tiyatroda her şeyin ilizyon olduğundan bahsediliyor. burada betty titremeye başlıyor çünkü artık gerçekte yaşamadığını anladı...ve bir kutu çıkıyor çantadan. ellerindeki anahtarın açaçağı kutu(anahtarı ve parayı belirtmeyi unuttum ama izleyenler hatırlıyordur zaten). rita kutuyu açmak için odaya gittiğinde betty birden ortadan kayboluyor. çünkü rüyada olduğunu anladı ve rüya bitti.sadece bunu kendine ispatlaması için(ve tabii lynch in seyirciye ispatlaması için) o kutunun açılması gerekiyor.kutu açılıyor ve rüya sona eriyor.artık gerçek hayata geçiyoruz.gerçek hayata geçişi de belirttiğim üzere kovboy(lynch) başlatıyor.diane uyanıyor camillayla sevgili olduğunu filan eski şeyleri hatırlıyor.e buralar seyirci anlasın diye(mal mıyız lan biz niye buraları çektin.işine gelen yer hakkında bilgi verme bu boktan yeri açıkla.burayı açıklamasan da anlardı herkes.).

sonra; diane uyanıyor ve camilla yla adam ın verdiği bi davete gitmek üzere evden çıkıyor.orada yemekte büyük ihtimalle evleneceklerini açıklayacaklar bu nedenle iyice sinirleniyor ve camilla yı öldürme kararı veriyor.ayrıca yemekte rüyadaki bütün karakterleri görüyoruz.belli ki eve gittikten kısa bi süre sonra rüyayı görmeye başladı.bu nedenle rüyaya en son gördüğü yüzleri koydu.ve camilla yı da öldürme kararı alıyor.şimdi gelelim filmi asıl güzel yapan şeylere;

1-adam kesher ın dayak yemesi: camilla yı elinden aldığı için çok kızmış olmalı ki bi sağlam dayak yediriyo rüyasında

2-camilla nın başrolü kapması: yerine başrolde camilla nın oynamasını kendine yedirememiş olmalı ki rüyasında yönetmenin camilla yı mafya etkisiyle oynattığını kurguluyor(yani aslında diane i oynatacaktı zorla onu oynattı gibilerinden)

3-rüyadaki camilla: rüyadaki camilla kötü bi karakter olduğu için yemekte gerçek camillayla öpüşen kızı direk o role koymuş. sinirinin bi parçası.

4-filmde hata veya gereksiz gibi görünen sahnelerin aslında çok anlamlı olması: filmin başlarında rüyasında iki adam konuşuyor ve biri diğerine rüyasını anlatıyor(hasta ve doktor bu adamlar büyük ihtimalle).adam rüyasındaki kötülüğü görüp ölüyor. kötülük de rüyalarda kötülüğü simgeleyecek şekilde bi şey.burada anlatılmak istenen kötülüğün iyiliği öldürdüğü,mahvettiği.yine bu adamlar otururken masada hastanın yemeği bi sonraki sahnede görünmüyor.aynı şekilde adam kesher mafya adamlarının arabasını parçalamaya giderken arabasını getiren adama bekle diyor ama bi sonraki sahnede adam yok(valenin para almadan gitmesi pek olası değil). tiyatroda sihirbaz bastonunu atıyor ama yere düşmüyor.rüyanın başında camilla(rüyada rita tabi) yı betty nin teyzesi görüyor eve girerken ama tepki göstermiyor.bunların nedeni de rüyada hiç bişeyin tam olmaması,gerçeği kadar kusursuz canlandırılmaması gerekmesi.bu eksikler aslında izleyiciye olayların hangi kısımlarının rüyada geçtiği hakkında ipucu kanımca.

5-filmin başlarında peşpeşe telefonlar çalıyor. son telefon diane in telefonu.o telefona cevap gelmiyor.çünkü diane ya rüyada ya da çoktan öldü.

6-gerçek hayatta zamanların tam olarak anlaşılması için komşunun küllüğünü filan alması ve bazı sahnelerde küllük ve camilla öldürüldüğünde masanın üzerine konulan anahtarın olmaması.

7-diane in katile verdiği parayı rüyada ritanın çantasında çok daha fazla olarak görmesi. verdiği para çok koymuş demek ki(bu da kovboy olayını öğrendiğim yorumdan alıntıdır)

8-diane yemeğe giderkenki sahnesi ile rüyada ritanın araba sahnesi aynı. şöför dönünce o kadar korkmuş ki rüyada orda silah çekiyor(bu da o yorumdan alıntıdır)

eksikler kaldı mı bilmiyorum elbet kalmıştır ama aklıma geldiği kadarıyla bu kadar.

bu arada unutmuşum bi de şu acemi katil var. acemi katilimizin 3 kişiyi öldürdüğü sahne aslında diane in rüyasında gerçekleşmekte.gerçek hayatta değil.diane in süperegosu içten içe ona camilla yı öldürmesinin yanlış olduğu,öldürmemesi gerektiğini söylediğinden hırsızın acemi olmasını ve camilla yı öldürme konusunda beceriksiz olmasını umuyor içindeki bi his.yani o sahne diane in aklındaki kargaşanın canlandırması.bi yandan katilin işini yapamamasını umarken bir yandan da gerçeklerin farkında diane. kurguladığı acemi katil modeli bile hedefine ulaşıyor. nedir hedefi? siyah defter...o sahne ne kadar saçma geliyor aslında izlerken?.oradaki hedefi olan defter gerçek hedefi olan camilla yı simgeliyor. yani diane acemi katilin defteri alıp amacına ulaştığının yani camilla yı öldüreceğinin bilincinde.


Bitti, aklıma geldiği kadarıyla söyleyeceklerim bu kadar
SPOILER
GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
Aktivasyon Mailim Gelmedi!
ŞİFREMİ UNUTTUM
AKTİVASYON MAİLİ GÖNDER
ÜYE OL