İnsanlara duvarlarımızı kaldırıp baktığımızda, önyargının nasıl paramparça olduğunu anlatan şahane film. Doğu-batı Almanya anlaşmazlığı yıllarında uygulanan dikta yönetimi, idealist bir yazar ve evine dinleme cihazı yerleştirip onu hapse attırmaya çalışırken kalbi olduğunu hatırlayıp hayatı değişen bi devlet görevlisini konu eder film.
Savunduğun doğruların farklı olması karşıt gördüğün tarafın yanlış olduğu anlamına gelmez ve kendi oluşturduğumuz şeylere öylesine saplanırız ki hırslar, seçtiğimiz taraflar hayatımızı kaplarken gerçekten yaşamayı unutuveririz.
-Bu müziği dinleyen insanın kalbinde nasıl kötülük kalabilirki?
Filmin aynı zemini paylaşan ortak cepheleri var. Herkese eşitlik ve özgürlük idealiyle yola çıkan bir rejimin nasıl baskıcı bir rejim haline geldiği, vaktinde savaştığı gestaponun tekniklerini mükemmelleştiren en etkin(güçlü demiyorum) polis devleti, vatandaşları için değil rejim için çalışan bürokrasi, sanatçılar ve onların sesi ve/veya sessizliği, muhbirlik, insana verilecek en büyük cezanın onu çaresiz hissettirmek olduğu, paylaşılmamış ve kontrol edilmeyen iktidarın nasıl da kötüye kullanılacağını...siz içeriye istediğiniz cepheden bakacak ve aynı zemini göreceksiniz. Hepsini birbirine bağlayan bir kadın, ve hem mesleğini hem de bir erkeği seven bu kadına reva görülenler.
Politik yanını bir yana bırakacak olursak,filmde insan psikolojisiyle ilgili bariz dersler vardır.
!--SPOILER--!!--SPOILER--!!--SPOILER--!
Wiesler film boyunca sessiz,sakin -hatta çoğu zaman ruhsuz- olmasına rağmen zaman zaman kameraya fırlattığı bakışlarla bize her şeyi özetler.Evine çağırdığı fahişenin yanında uyumasını istemesi,George'un evine girip kitabını çalması ve okumaya başlaması ..vs.
ideoloji. bir insan kendini bir ideolojiye teslim etttiğinde kendini o ideolojinin yılmaz bir neferi olarak gördüğünde bireyselliğini kaybeder. bir ideolojiye sahip olmak ve ona teslim arasındaki ince çizgiye inanan birisi olarak bu film bu noktayı çok iyi anlatmış. sahip olunan ideolojilerden belki de en rijit olanlarından sosyalizme bağlı bir birey. neden rijit. o ideolojiye sahip olmayan bir kişi o toplumda varlığını sürdürme konusunda rahat değil. işte hikayenin ana kahramanı da bu katılığın içerisinde, bir yer karosunun içerisinde aynı sertlikte yer alan rengarenk taşlardan birisiymiş gibi sunuluyor bize. ideolojiye özünden bağlı, sert, disiplinli, karakterli.
sanat. felsefe tarihinin gelişimini bilenler bilir. filozoflar zamanında şunu düşünmüşler. sanatı icra eden kişiler normal toplum bireylerinden farklı ve onların bir nevi yönlendiricisidir. sanat bir nevi üst yaşam formu, sanatçılar da toplumu yönlendiren kişiler. toplum kiminin tuali, kiminin çivisi, kiminin mürekkebi s... Devamı
ideoloji. bir insan kendini bir ideolojiye teslim etttiğinde kendini o ideolojinin yılmaz bir neferi olarak gördüğünde bireyselliğini kaybeder. bir ideolojiye sahip olmak ve ona teslim arasındaki ince çizgiye inanan birisi olarak bu film bu noktayı çok iyi anlatmış. sahip olunan ideolojilerden belki de en rijit olanlarından sosyalizme bağlı bir birey. neden rijit. o ideolojiye sahip olmayan bir kişi o toplumda varlığını sürdürme konusunda rahat değil. işte hikayenin ana kahramanı da bu katılığın içerisinde, bir yer karosunun içerisinde aynı sertlikte yer alan rengarenk taşlardan birisiymiş gibi sunuluyor bize. ideolojiye özünden bağlı, sert, disiplinli, karakterli.
sanat. felsefe tarihinin gelişimini bilenler bilir. filozoflar zamanında şunu düşünmüşler. sanatı icra eden kişiler normal toplum bireylerinden farklı ve onların bir nevi yönlendiricisidir. sanat bir nevi üst yaşam formu, sanatçılar da toplumu yönlendiren kişiler. toplum kiminin tuali, kiminin çivisi, kiminin mürekkebi sadece. işte diğer kahramanlar da bu eski fikirde anlatılmak istenircesine işleniyor filmde. özgün, yaratıcı, isyankar.
peki ne oluyor. ideoloji sanatı değiştirdiğini ve kendine göre yonttuğunu düşünse de sanat henüz tamamlanmamış bir heykel gibi bekliyor zamanını. ama yeri geldiğinde yontulanın kendisi değil, aksine ideolojiyi bir heykelmişcesine yontanın sanat olduğunu anlıyoruz.
belki de spoiler--------- ulrich mühe'nin canlandırdığı wiesman'a da olan bu. onun kendisini nasıl şekillendirdiğini ve aslında yer karosunun içerisindeki alelade bir taş değil de üzerine düşen su damlaları kadar yumuşak biri olduğunu gösteren de sanatçıların yaşamının özgünlüğü. oldukça güzel işlenen bu konu wiesman'ı filmin sonunda sahiplenmemizi sağlıyor.----belki de spoiler
izlenilmesi gereken güzel bir film, oyunculuklar çok güzel. sonu iyi bağlanmış. konu yavaş yavaş işlendikçe ve olgunluğa ulaştığında, sizi de farkettirmeden içine çektiğini anlıyorsunuz. Film bittiğinde belki de üzülecekken, suratınızda oluşan tebessüm bunun eseri.
filmden kısa bir süre sonra ulrich mühe nin öldüğünü öğrenmek de bir o kadar şaşırtıcı...
.....politika,dozunda romantizm,dinginlikle karışık adrenalin,mahremiyete tecavüz gibi konuların harmanlanmasıyla ortaya çıkmış, film bittiği zaman insanda dayak yemiş hissini uyandıran güzel bir film
ulrich mühe'nin ölmüş olduğunu bilerek izledim ben bunu.baya oturdu içime, alman sinemasından böyle şeyler görmek güzel, genelde zottirik filmler çıkıyordu benim için.
filmin bence en güzel tarafı; ucuz bir sosyalizm eleştirisi yapmıyor oluşu.
mükemmel bir film, bu filme 69 puanı layık görüp arog ıssız adam gibi filmlere nasıl, 80 90 gibi puanlar veriyorsunuz anlayabilmiş değilim. filmdeki fedakarlık olayı inanılmaz duygusal bir moda soktu beni, yıllar sonra kendisine ait yazılmış bir kitabı bulan başrol oyuncumuzun yüzündeki o ifade oyunculuk konusunda verilmiş bir dersti. bunların dışında filmin sürükleyici bir yönü var, izlenmeye değer.
@zett
14 yıl önce
Savunduğun doğruların farklı olması karşıt gördüğün tarafın yanlış olduğu anlamına gelmez ve kendi oluşturduğumuz şeylere öylesine saplanırız ki hırslar, seçtiğimiz taraflar hayatımızı kaplarken gerçekten yaşamayı unutuveririz.
-Bu müziği dinleyen insanın kalbinde nasıl kötülük kalabilirki?
@mendebur
14 yıl önce
@omerturhan
14 yıl önce
@milly_desalmado
14 yıl önce
@kraker
15 yıl önce
9 / 10
!--SPOILER--!!--SPOILER--!!--SPOILER--!
Wiesler film boyunca sessiz,sakin -hatta çoğu zaman ruhsuz- olmasına rağmen zaman zaman kameraya fırlattığı bakışlarla bize her şeyi özetler.Evine çağırdığı fahişenin yanında uyumasını istemesi,George'un evine girip kitabını çalması ve okumaya başlaması ..vs.
!--SPOILER--!!--SPOILER--!!--SPOILER--!
@lasoupeaucanard
15 yıl önce
8.5 / 10
sanat. felsefe tarihinin gelişimini bilenler bilir. filozoflar zamanında şunu düşünmüşler. sanatı icra eden kişiler normal toplum bireylerinden farklı ve onların bir nevi yönlendiricisidir. sanat bir nevi üst yaşam formu, sanatçılar da toplumu yönlendiren kişiler. toplum kiminin tuali, kiminin çivisi, kiminin mürekkebi s ... Devamı
sanat. felsefe tarihinin gelişimini bilenler bilir. filozoflar zamanında şunu düşünmüşler. sanatı icra eden kişiler normal toplum bireylerinden farklı ve onların bir nevi yönlendiricisidir. sanat bir nevi üst yaşam formu, sanatçılar da toplumu yönlendiren kişiler. toplum kiminin tuali, kiminin çivisi, kiminin mürekkebi sadece. işte diğer kahramanlar da bu eski fikirde anlatılmak istenircesine işleniyor filmde. özgün, yaratıcı, isyankar.
peki ne oluyor. ideoloji sanatı değiştirdiğini ve kendine göre yonttuğunu düşünse de sanat henüz tamamlanmamış bir heykel gibi bekliyor zamanını. ama yeri geldiğinde yontulanın kendisi değil, aksine ideolojiyi bir heykelmişcesine yontanın sanat olduğunu anlıyoruz.
belki de spoiler--------- ulrich mühe'nin canlandırdığı wiesman'a da olan bu. onun kendisini nasıl şekillendirdiğini ve aslında yer karosunun içerisindeki alelade bir taş değil de üzerine düşen su damlaları kadar yumuşak biri olduğunu gösteren de sanatçıların yaşamının özgünlüğü. oldukça güzel işlenen bu konu wiesman'ı filmin sonunda sahiplenmemizi sağlıyor.----belki de spoiler
izlenilmesi gereken güzel bir film, oyunculuklar çok güzel. sonu iyi bağlanmış. konu yavaş yavaş işlendikçe ve olgunluğa ulaştığında, sizi de farkettirmeden içine çektiğini anlıyorsunuz. Film bittiğinde belki de üzülecekken, suratınızda oluşan tebessüm bunun eseri.
filmden kısa bir süre sonra ulrich mühe nin öldüğünü öğrenmek de bir o kadar şaşırtıcı...
@bavitsole
15 yıl önce
9 / 10
senaryo ile müzik de o kadar uyuşmuş ki...
@lily
15 yıl önce
9.5 / 10
@rendekar
15 yıl önce
10 / 10
filmin bence en güzel tarafı; ucuz bir sosyalizm eleştirisi yapmıyor oluşu.
@kremedios
16 yıl önce
8.8 / 10