The Platform Yorumları

The Platform filmi detayları

@surrealart

4 yıl önce

9.8 / 10

Gelin size muazzam propaganda örneğini gösterirken aynı zamanda akılda kalan soru işaretlerini açıklayalım. Bu yazı spoiler içerir.
Filmde Şef, Tanrıyı temsil eder. Aşçılar ise melekleri. Görselde gördüğünüz tatlı ise kutsal kitap olarak nitelendirilebilir. Şef tatlının üzerinde kıl görünce tatlıyı tekrar yaptırır, tıpkı Tanrının yeniden ve yeniden kutsal kitaplar göndermesi gibi. Sofranın bütün katlardan havada süzülerek geçmesi ise ilahi bir gücü temsil eder. Filmin eleştirdiği konulardan biri en alttakilerin aç kalmasının sebebinin en üsttekilerin doyumsuz olduğudur. İşin komik yanı, en alt kattakiler çektikleri çileleri üst kata çıktıklarında aynı şekilde diğerlerine çektirir. Oysa herkes eşit şekilde davranmayı bilse, kimse zarar görmez. Sofrayla beraber katlardan sürekli aşağı inen kadın, katlardan birinde çocuğu olduğunu söyleyip durur. Fakat herkes Delikte çocuk olmadığını söyler. Bu kadın Meryem Anayı temsil eder. Çocuk ise İsayı. Mülakatı yapan kadın 200 kat olduğunu düşündüğ
... Devamı
Gelin size muazzam propaganda örneğini gösterirken aynı zamanda akılda kalan soru işaretlerini açıklayalım. Bu yazı spoiler içerir.
Filmde Şef, Tanrıyı temsil eder. Aşçılar ise melekleri. Görselde gördüğünüz tatlı ise kutsal kitap olarak nitelendirilebilir. Şef tatlının üzerinde kıl görünce tatlıyı tekrar yaptırır, tıpkı Tanrının yeniden ve yeniden kutsal kitaplar göndermesi gibi. Sofranın bütün katlardan havada süzülerek geçmesi ise ilahi bir gücü temsil eder. Filmin eleştirdiği konulardan biri en alttakilerin aç kalmasının sebebinin en üsttekilerin doyumsuz olduğudur. İşin komik yanı, en alt kattakiler çektikleri çileleri üst kata çıktıklarında aynı şekilde diğerlerine çektirir. Oysa herkes eşit şekilde davranmayı bilse, kimse zarar görmez. Sofrayla beraber katlardan sürekli aşağı inen kadın, katlardan birinde çocuğu olduğunu söyleyip durur. Fakat herkes Delikte çocuk olmadığını söyler. Bu kadın Meryem Anayı temsil eder. Çocuk ise İsayı. Mülakatı yapan kadın 200 kat olduğunu düşündüğü Delikte 202. katta uyanınca ilahi gücün ona yalan söylediğini anlar ve intihar eder. Sonrasında başrole gözükerek Kanımı iç. Onda sana söyleyeceğim her şeyin coşkusunu bulacaksın. Etimi ye. Ondan başka bir şey seni doyuramayacak. der. Bu, komünyonu temsil eder. Katların birinde karşılaştıkları bilge adam ise Peygamber olarak tasvir edilebilir. Tanrıya ulaşmanın yolunun nezaketten, mesajdan geçeceğini söyler. Finalde en dibe inen kahraman çocuğu bulur ve onu yukarı yollar. Bu ise İsanın doğuşunu simgeler. Ölen yaşlı adam Mesajın, onu iletene ihtiyacı yoktur. dediği için kahraman sofradan iner ve karanlıkta kaybolur.
Filmin sonu izleyenlere anlamsız gelir, araştırırlar. Ulaşmanız gereken yol, Tanrının yoludur. mesajı verilmek istenir aslında. Siz fark etmeseniz de zamanla bilinç altınızda soru işaretleri bıraktığı için yer eden film, sizin düşünce yapınızı şekillendirmeye başlar. Tebrikler, bir propagandaya yenik düştünüz

@furkandgn9

4 yıl önce

6 / 10

Ayrıntıların her birini tesadüften yoksun yaratarak basit ama güzel metaforların üzerine oturtmuşlar. Özellikle mesih göndermesini epey akıllıca buldum. Netflix’ten de böyle ’’nitelikli’’ ve sert bir film gördüğüm için şaşkınım.

@zenobiaa

4 yıl önce

5.9 / 10

gece gece niye izledim ki dedirten film.

@birduman

4 yıl önce

8 / 10

Panna cota tatlısının kutsal kitabı simgelemesi, üzerine kıl düştüğünde tekrar yaptırılması güzel metafordu

@olanzveins

4 yıl önce

4.4 / 10

Film kapitalist sistem eleştirisini yaparken bazı göndermelerle aslında sınıf meselesini başından sonuna kadar odağına alacağının sinyalini çok net veriyor.
Sınıf atlama hayalinin gerçekle uyuşmadığını ve sınıfsal tabakaların kesin çizgilerle belirlendiğini tırmanılamayan fakat aşağı inilebilen bir platformla gösteriyor.
Spoiler içerir: Eşitsiz bölüşüm konusu ve bölüşüm için olan acımasızca işleyen kaotik düzenin oradakiler tarafından nasıl zamanla sindirilip normalleştirildiğini diğer karakterlerin tavırlarından anlıyoruz. Günümüzde koskoca artık değerden arta kalan çok küçük parçalarla hayatını sürdüren çoğumuzun dahil olduğu dünyanın %90'lık çalışan kesimi %10'luk zengin kesimin onlara sadaka niyetine verdiği kırıntılarla hayatını devam ettiriyor. Çalışanların ücreti zenginlerin yanında resmen yemek artığı gibi bir kırıntı haline geliyor.

Spontanelikten bahsedilen konular bana diyalektik tartışmalarını hatırlattı. Filmin finalinde ise muhte
... Devamı
Film kapitalist sistem eleştirisini yaparken bazı göndermelerle aslında sınıf meselesini başından sonuna kadar odağına alacağının sinyalini çok net veriyor.
Sınıf atlama hayalinin gerçekle uyuşmadığını ve sınıfsal tabakaların kesin çizgilerle belirlendiğini tırmanılamayan fakat aşağı inilebilen bir platformla gösteriyor.
Spoiler içerir: Eşitsiz bölüşüm konusu ve bölüşüm için olan acımasızca işleyen kaotik düzenin oradakiler tarafından nasıl zamanla sindirilip normalleştirildiğini diğer karakterlerin tavırlarından anlıyoruz. Günümüzde koskoca artık değerden arta kalan çok küçük parçalarla hayatını sürdüren çoğumuzun dahil olduğu dünyanın %90'lık çalışan kesimi %10'luk zengin kesimin onlara sadaka niyetine verdiği kırıntılarla hayatını devam ettiriyor. Çalışanların ücreti zenginlerin yanında resmen yemek artığı gibi bir kırıntı haline geliyor.

Spontanelikten bahsedilen konular bana diyalektik tartışmalarını hatırlattı. Filmin finalinde ise muhteşem bir gönderme vardı vurucu ve iyi düşünülmüş bir gönderme. Protesto olarak bir çocuğu platform sahiplerine göndermek. İronik bir durum. Günümüzde çoğu aile çocuğunun sisteme adapte olabilmesi ve zorluk çekmemesi için elinden gelini yapıyor. Çocuğunun başarısı ve eğitimi gibi konularda. Farkında olmadan çocuklarını altın bir tepside kapitalistlerin kucağına sunuyorlar. Kendi çektiklerinin çocuğu tarafından yaşanılmayacağını ümit ediyorlar. Çocukları ise çok daha acımasız bir dünya ile yüzleşiyor. Toplumsal olarak ya da platformdaki gibi ortak hareket etmezsek değişen bir şey olmayacağını yüzümüze güzelce vuruyor film.

@surgeon

4 yıl önce

9 / 10

"High Concept" tarzı filmlere örnek gösterilebilecek nitelikte bir film. Korku, bilim kurgu, dram, psikolojik gerilim, aksiyon ne ararsanız var. Tek bir türe sığmayan, ama tek bir cümle ile özetlenebilen harika bir yapım. Sahneler çok keskin ve çarpıcı. Filmin her sahnesi göndermelerle dolu ve bir çoğu anlaşılır düzeyde. Böyle mesajını dolaylı veren tek mekan filmlerinin hastasıyım. Başından sonuna kadar derdini anlatarak sizi sıkmadan alıp götürüyor. Don Kişot ayrıntısına dikkat etmek gerekir. Filmin sonu iyi bağlanmamış gibi yorumlara kesinlikle katılmıyorum, bence gayet yerinde bir finaldi. Kısaca metaforlarla dolu, günümüz dünyasının sistemine mükemmel bir eleştiri.

@no_one

4 yıl önce

Konu ve işleniş ve de içerik olarak Snowpiercer ve Das Experiment filmlerini anımsatan bir film. İnsan davranışlarının topografyasının, meşruluğunun, etiğinin o zamana, o mekana göre şekillenmesi açısından Das Experiment ve din, siyaset, sistem, simülasyon gibi kuramların eleştirisi bakımından yatay bir ray sisteminde en son vagondan ilk vagona doğru sorgulatan Snowpiercer filminin mantığının dikey versiyonu gibi. Fakat ne benzer Amerikan yapımları gibi herkese hitap eden bir film ( evet, Holy ve Bolyler genelde gişeye hitap edebilmek için genel izleyiciye hitap etme adına konuları yakınlaştırırlar... ) ne de belli bir metne, soruna indirgenecek bir yapısı var.

İnsan ürünü her sistem ( ister adına din diyin, ister ideoloji, ister simülakr, ister yönetim şekilleri, ister ekonomik modeller vs. ) bir paradoks içerir. Kendi içinde tutarlı mantıklı bir sistem veya simülasyon ( ki insan gibi izafi bir canlının mutlak bir sistem oluşturması imkansızdır.) kend, kurallarını, kendi etiğini, vic
... Devamı
Konu ve işleniş ve de içerik olarak Snowpiercer ve Das Experiment filmlerini anımsatan bir film. İnsan davranışlarının topografyasının, meşruluğunun, etiğinin o zamana, o mekana göre şekillenmesi açısından Das Experiment ve din, siyaset, sistem, simülasyon gibi kuramların eleştirisi bakımından yatay bir ray sisteminde en son vagondan ilk vagona doğru sorgulatan Snowpiercer filminin mantığının dikey versiyonu gibi. Fakat ne benzer Amerikan yapımları gibi herkese hitap eden bir film ( evet, Holy ve Bolyler genelde gişeye hitap edebilmek için genel izleyiciye hitap etme adına konuları yakınlaştırırlar... ) ne de belli bir metne, soruna indirgenecek bir yapısı var.

İnsan ürünü her sistem ( ister adına din diyin, ister ideoloji, ister simülakr, ister yönetim şekilleri, ister ekonomik modeller vs. ) bir paradoks içerir. Kendi içinde tutarlı mantıklı bir sistem veya simülasyon ( ki insan gibi izafi bir canlının mutlak bir sistem oluşturması imkansızdır.) kend, kurallarını, kendi etiğini, vicdanını oluşturmak üzere her zaman evrilir. Fakat bu evrilme bir nevi entropi gibi genelde bozunma gibi olur... Gerileme denilebilir bakılan açıya göre... Hiçbir zaman başta hedeflenen amaca uymaz. Her zaman bir ruhban sınıfı, bir suçlu takımı, alt-üstü-orta kadro oluşturur; kendi celladı, kendi bilgesi, kendi kamili, kendi cahili, kendi şükranı, kendi küfranı, kendi müridi, kendi anarşisti, kendi katili ve kendi kurtarıcısı olur. Paradoks da burdadır; kendini var etmek isteyen sistemin kendi yok oluşuna evrilmesi... Var olmaya çalışan bir sistemin panzehiri, antisi, aşısı da kendi içinden doğar. Emperyalizmin doğuşundan sonra doğan sosyalizm, kapitalizmden sonra sonra doğan komünizm gibi veyahut ateizmi doğuranın dinler olması gibi çünkü dinin olmayışı değil oluşu antisini getirdi insanlığa... Yozlaşma, deformasyon çağırır, ihtiyaç duyar bir devrimciye, kurtarıcıya, peygambere; sistem kendisini yok etmesi için kendinden bir aşıyı üretmiştir artık... Ve bu yozlaşmış düzeni devrimle, mesajla, vahiyle yıkmak isteyen bu devrimciler, peygamberler, önderlerin kurduğu kendi içinde tutarlı sistem daha sonra benzer senaryolarla benzer bir son yaşar, yıktığına yakın bir son...

Filmi sadece dine indirgemek de aslında sistemin şekillendirdiği düşünce sistemimize takılıp kalmamızın bir sonucu diye düşünüyorum. Tıpkı filmde paylaşmak isteyen başkarakterin komünist bir sıfatla sınıflandırılıp sınırlandırılması gibi..

İyi seyirler.

@jaleduruu

4 yıl önce

9 / 10

Senaryo ve kurgu o kadar başarılı ki, diyecek birşey kalmıyor. Oldukça başarılı bir sistem eleştirisi olduğu şekilindeki görüşlere de katılıyorum. İspanyollar yapıyor bu işi.(10/9)

@oykucu

4 yıl önce

9 / 10

Çok çok iyi. Replikleri, kurgusu, hikayesi, mekan ve oyunculuklarıyla muhteşem bir filme imza atmışlar yine. Mesajlar çok net ve yerli yerinde, insanı derinden etkiliyor. Sadece sistem eleştirisi diyip geçmek istemiyorum bu film için. Aslında insan eleştirisi. Karar vermemizi sağlayan şey bize sunulanlar mı yoksa sadece özümüz mü? Tüm metaforlar o kadar iyiydi ki, ağzım açık kaldı. Buyursunlar başucuma.

Çünkü serveti elinde tutan kişi, elinde tuttuğu için mutlu olmaz, harcadığı için olur; istediği gibi harcadığı için değil, nasıl harcayacağını iyi bildiği için olur.

@wingsofgod

4 yıl önce

sonundaki insanların (aşçı) yüz ifadelerini görseydim başucuna alırdım. Ama yine de yakınlarıma tavsiye edeceğim bir filmdi.

dipnot: bazı fısıltılara göre 2. film için ana karakter ölmüyor ve çocuk yukarı çıktığı net göstermiyor.
SPOILER
GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
Aktivasyon Mailim Gelmedi!
ŞİFREMİ UNUTTUM
AKTİVASYON MAİLİ GÖNDER
ÜYE OL