''Kirazın Tadı'' Üzerine

dewim

@dewim yazdı...

30.08.2018

BU YAZI SPOILER İÇERMEKTEDİR

Kirazın Tadı Doğu medeniyetinde tasavvufun yaygınlaştığı dönemlerde yaşamış abdallar; kendilerini yerin altına kazdıkları bir mahzenin ya da kuyunun içine kapatıp hatrı sayılır bir süre boyunca orada kalıp, kendilerini dünya nimetlerinden tamamen soyutlamak suretiyle, bir sonraki muhtemel alemin muhtevasını tadımlayabilmeye çalışırlarmış. İşte Abbas Kiarostaminin 1997 yılında çekmiş olduğu Kirazın Tadı (Tam E Guilass) bana bu ritüeli hatırlatır. Dönemin abdalları bu ritüeli uygularken, sırat köprüsünün altında bulunduğuna inanılan gayya kuyusunun azabını tatbik edebilmeyi esas alırlar. Gayya kuyusu, geçiş aşamasında yer tutan bir azap mekanıdır. Abdallar, bu azabın içerisinde pişerek, olmayı hedeflerler. Kirazın Tadında Bedii Bey, her ne kadar bir abdal olmasa bile, sahip olduğu varlık ve imkan denizinin içerisinde, dünyadan yılmışlığını açık seçik göstermektedir. Bedii Bey intihar etmeye karar vermiştir. Şehrin merkezinden uzakta bir yerde kendisi için kazdığı bir çukurun içine avuç dolusu uyku hapı içip girmeyi tasarlar. Bu noktada yardıma ihtiyaç duyar. Uyku haplarının yeterince tesir göstermemesi sonucu uyanabilme ihtimali vardır ve Bedii Bey uyanması durumunda kendisini çukurdan çıkarabilecek, uyanmaması durumundaysa üzerine yirmi kürek toprak atabilecek bir yardımcının arayışındadır. İranda 1979 yılında cereyan eden islami devrimin bir getirisi olarak, bir vatandaşın intiharında pay sahibi olmak, idamla cezalandırılmaya sebep olur. Ayrıca zaten Kuran içerisinde de intihar yasaklanmıştır. Ey iman edenler, mallarınızı aranızda karşılıklı rıza ile gerçekleştirdiğiniz ticaret yolu hariç, batıl yollarla yemeyin ve kendinizi öldürmeyin. Şüphesiz ki Allah size karşı çok merhametlidir. (Nisa/29) Bu ayette kesin bir cezalandırma söz konusu olmasa bile, Kuranın okunuşunda tüm doğu toplumlarınca yetersiz kalınması, kitapta Rabb tarafından emredildiği varsayılanlar üzerinde gereğinden fazla hassasiyet oluşmasına sebebiyet vermiştir. Bedii Beyin kendisine yardım etmesini umduğu kişilere hayli çok para önermesine rağmen; bir kişi hariç herkes, ya korkuyla ya da öfkeyle, teklifi reddeder. Diğer yandan Nisa suresinin 29. ayeti, Bedii Beyin insanlara yaptığı teklife de ışık tutmaktadır. Kişi, teklifi kabul etmesiyle beraber malı, batıl yolla tüketmiş olacaktır. Kiarostami bu eserinin içinde intihar olgusuna Kuranın yanı sıra, 12 imam öğretisi ve hadisler üzerinden de yaklaşmıştır. Dinler aslında öze dönüşü öğütlemektedirler ve kastettikleri özün temelinde sevgi yatmaktadır. Bedii Beye baktığımız zaman; makinesiyle (arabasıyla) olan bütünlüğü ve sevgisizliği doğrultusunda, özden uzaklaşmış, mekanik bir birey gözlemleriz. Üstelik son derece varlıklı olmasına rağmen.

DEĞERLENDİRME

Konu

6

Oyunculuk

6

Senaryo

6

Kurgu

6

Sanat Yönetimi

6

6.0
Fena Değil!

YORUMLAR

SPOILER

TÜM YORUMLAR (1)

@themnp yazdı...

Cmt, 13 Eki 2018, 00:26 (1 ay önce)

Bu film bende biraz havada kalmıştı. Şu an taşlar daha çok oturdu sanki. Teşekkürler kıymetli yazınız için @dewim

Spoiler içeren yorumlarınızda "spoiler"
butonunu kullanınız.

SPOILER

SİNEROBOT

BUGÜN NE İZLEMEK İSTERSİN?

YILI

SÜRESİ

PUANI

GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
ŞİFREMİ UNUTTUM
ÜYE OL