Karantinada olmaMAsına şaşırdığımız filmler

Sevgili Parcus:



Öncelikle,sorunu İran-Amerika çizgisine taşımanın bir alemi yok bence. Film kesinlikle,bu kadar sınırlı bir dile sahip değil. Spartalılar ve Persler orada bir algının temsilcisi olarak bulunmaktalar. Bu filmi,kimsenin tarihi gerçeklik çizgisi üzerinden değerlendireceğini sanmıyorum. Zaten,filmin böyle bir çaba içinde olmadığı da aşikar. Senin de fark ettiğin üzere "fantastik" karakterizasyon bunun en büyük kanıtı.( Zaten olsaydı, film için çok komik bir dizi olayın başlaması kaçınılmaz olurdu. Biraz tarih bilgisi yeter sanıyorum,anlamak için)



3 metrelik adam olmaz, o devirde mamut bulunmaz yada 300 kişi 300000 insanla başa çıkamaz. Değil mi? Adamlar zaten masal anlatıyor, niye bu kadar ciddiye alıyoruz ? Genelde filmin temel savunması da bu zaten. Bu bir çizgiroman uyarlaması, bu fantastik bir öykü. Niye ciddiye alalım ? Bunlar eğlence sadece. Niye kafamızı bunlara yoruyoruz ?



Ama Parkus, bu gerçekler neyin kanıtı ? Bunlar, "Oryantalizme" dair bir şey anlatmıyor mu ? Bir filmin, "propaganda" dinamiklerini kazanabilmesi için, belirli bir ciddiyet, tarihi duruş, gerçeklik kurgusuna sahip olması gerektiği nereden çıktı ? Propaganda çok boyutlu bir olgu değil miydi ?



Bu filmi aklayan ne tam olarak ? Harcanan emek mi ? Para mı ? Dökülen sermaye mi ? Kıyılan haftalar mı ,saatler mi ?



Üstelik,bu filmin dili hiç de çok manalı ve katmanlı değil. Gayet yüzeyde.



Sparta, batı medeniyetinin temelleri sayılan Antik Yunan'ın askeri kol ordusu konumunda. Tamamı, fiziksel olarak kusursuz birer heykeli andırıyor. Köleci, kadın düşmanı, zalim, barbar, şekilsiz, çok milletli Persler'in aksine Spartalılar'da tam bir eşitlik hakim. Öyle ki , onlar kadınlarına sormadan iş yapmıyorlar; öyle ki, onlar özgürlük için savaşmaktalar; öyle ki, onlar kölecilerden nefret ediyor; öyle ki, onlar o kadar güzel ve güçlü ki, bir tekinin dahi adı yetiyor. Onlar sapına kadar delikanlı, Pers İmparatoruXerxes'in aksine, Leonidas tam bir erkek.



Olayı madem, tarihi gerçeklik çizgisinden çıkardık. Elimizde, simgeler,öğeler, görüntüler ve imajlar kaldı. Şimdi bunları kafamıza göre dağıtabiliriz. Köleci kim olsun, kadın düşmanı kim olsun, barbar kim olsun, zalim kim olsun ? Kim olsun ? Cevap belli değil mi ? Eğer sen bir film çeker ve elindeki her "iyi" şeyi, neyi temsil ettiği konusunda kimsede herhangi bir şüphe olmayan bir kabileye yaftalarsan, bu her şeyden önce masum bir iş olmaz.Adice olur, biri ses etti mi de ,ama ben "film" yaptım deme hakkın olmaz. Kim olursan ol,ne olursan ol, bu değişmez.



Ben bir "Müslüman" değilim mesela. Ama şu an o coğrafyaya dönük, filmde Persler'e atfedilene benzer bir imaj olduğu gerçeğini görmek için Müslüman olmama da gerek yoktur sanıyorum.



Onu da geçtim, doğrudan homoseksüelliği bir nefret unsuru olarak kullanma fikri bile sence de "basit" sayılmaz mı ?



Aslında, ben daha fazla konuşmak istemiyorum. Gerçekten 300 Spartalı filiminin Oryantalist ve Faşist köklerine dair çok yorum yapıldı. Görünen köyleri görmemek için biraz çabalamak gerekiyor. O yüzden diyebilecek pek bir şeyim de kalmamış durumda.



Elbette filme dair, çok daha eğlenceli okumalar da yapmak mümkün.



Ben birini referans olarak vereyim de ağzımız tatlansın :))

Slovaj Zizek, 300 Solcu Spartalı



Ben okurken çok güldüm, gerçekten olaya dibinden bakmak bu olsa gerek. Ama adam haklı gibi de.



Son olarak, Bruce; elbette, kişisel ilgi ve zevkleri sorgulamak benim işim değil. Neyi istersen başının üstüne koy, karantinaya al. Ben bu tartışma konusunu da anlamsız buluyorum. Yorumum,o filmle ilgili.



Bir de,Hamasi duygularla çekildiği her halinden belli, ucuz ,naif filmlerimizi; profesyonel, slogan ve dezenformasyon sinemasının ağır abileriyle kıyaslamak ne kadar makul? Yani kemiği olan bir sinemamız yok daha bizim,yoksa kime neyle propaganda çeksin ? Çekmeye çalışırsa da anca komedi filmi oluyor zaten.



Neyse,sağlıcakla kal hadi.
canım kardeşim okuyunca ben yanlış anlaşılmış olduğumu düşündüm. ÇÜNKÜ ben OKSİDENTALİZM' (BATI DÜŞMANLIĞI)e de karşı olduğumu yazdım demek ki NEYMİŞ BEN TÜRKLERİNDE ÇEKTİĞİ "bilmem ne yunanlar, osmanlıyı satan ermeniler; pis gavurlar" tarzı şeyleri bak film bile demiyorum ki SANAT diyeyim, rahatlıkla eleştirdiğim için OKSİDENTALİZM yazdım maddelerden birine. Şunu da ekledim FİLMİN GÖRSELLİĞİ EFEKTİ TEKNİKLERİ BENİM ELEŞTİREMEYECEĞİM BİR ŞEYDİR ÇÜNKÜ BU KONUDA BİLGİM DERYA değil ne yazık ki :)

TROY filminin sonunda eğer benim gibi İlyada'yı okuyup şu yazıyı gördüyseniz illustrated by Homeros/ilyada; Homeros'a ihanet edildiğini düşünürsünüz..

Ayrıca 300 filmine dönecek olursak çizgi romandan uyarlama olduğunu biliyorum ve de ÇİZGİ ROMANla ilgili herhangi bir yargıda bulunamıyorum (okumadğım şey için yorum yapamam) ve de uyarlama olması demek tam anlamıyla birebir olması demek değildir troy gibi. Çizgi romanı ve diğer edebi eserleri filmlerden izleyip okumadan yargılamak da haddime düşmez.. Ben bu durumda salt filmi baz alıp konuşuyorum.

Filme dönersek aba altından sopa gösterilmiş evet o sopayı görebiliyorum WASP bir cumhuriyetçi zihniyeti..Üzgünüm ben sevdiğiniz hatta taptığınız bir şeye yazdıklarımının hakaret olarak algılanmasına yol açtığım için..

NOT: http://en.wikipedia.org/wiki/Occidentalist

Ayrıca Edward Said'in oryantalizm yanlş hatrlamıyorsam iletişim yay.

Türkçe'm için de özür ne de olsa bu ülkede karikatürize edilmiş bir kültürün parçasıyım..
katılmıyorum, en azından ilk kısma. neden mi?



çünkü, 300 filminin veya yapımcılarının avukatı falan değilim kesinlikle ama, 300 bir çizgi-roman uyarlaması. usta çizgi-roman yazarı frank miller'ın, dönemin olaylarını FANTASTİK bir kurgu konseptinde ele almasıyla oluşturulmuş, romanı da filmi de ayrı güzel bir yapım. neden kafanı yapılan ırkçılığa yorarken kendine sormuyorsun, bu perslerin oğlancı kralı nasıl böyle 3 metre bir adam, o sarayındaki yaratıklar nedir öyle vs. diye? yanlış anlaşılma olmasın, faşizme sonuna kadar karşıyız ancak bu romanla ve filmle amaçlananın bu olduğunu düşünmek, herşeyden önce boş beleş de olsa hollywood sinemasını tanımıyor olmak demektir. adamların bu amaçla yaptığı filmler zaten çok aşikar, neden kalkıp tüm zamanların en popüler grafik romanlarından birini beyazperdeye uyarlayarak iran halkını rezil etme gayreti göstersinler? isteseler bunu aba altından sopa göstermeden direkt de yapabilirler. bu kadar sert ve kesin konuştuğum için özür dilerim ancak bir çizgi-roman hayranı olarak 300 romanını -ve filmini- seviyorum ve bu yönde yapılan eleştirileri biraz öküz altında buzağı aramak olarak görüyorum. haydi her şeyi geçtik, tamam adamlar perslerin nasıl iğrenç mahlukatlar olduğunu dünyaya haykırmak amacıyla çekti bu filmi, bunu kabul edelim bir an için. bu durumda belirtilmesi elzem iki husus vardır : birincisi, madem bu derece kıllandınız kötü hissettiniz bu konuda, yatırım yapın, siz de batıyı aşağılayan -ama 300 ile aynı derecede iyi- bir film yapın. yapamaz mısınız? bal gibi yaparsınız. kafayı nükleer silah endüstrisinden ve peçesini çenesine kadar indirme gafletinde bulunmuş kadınları recm etmekten biraz daha sanata yöneltebilirseniz, bal gibi de yaparsınız. biz de oturup ayıla bayıla izleriz. ikincisi, bu ülkede senelerce bizansın, yunanın ve bilimum "düşman" halkın tabiri caiz ise ağzına tüküren filmler yapıldı. bir tanesi de çıkıp isyan etti mi bizi yanlış tanıtıyosunuz, ırkçılık yapıyosunuz diye - ki mevzubahis filmlerin yegane amacı buydu aslında, melek osmanlılar ile kahpe bizans, iyi ile kötü, tek bir keskin çizgi. tekrar ediyorum, ırkçılığa, faşizme sonuna kadar geçit yok, hiç bir şeklini desteklemedim ve tasvip etmedim şu yaşıma kadar ve aktif olarak karşısında durdum, fakat bir sanat eserini -ki 300 konusundan ziyade çekim teknikleri ve dövüş sahneleriyle ufak bir çığır açmıştır sinema endüstrisinde- bu derece karalamak bana yanlış geliyor. umarım yanlış anlaşılmamışımdır, sevgiler,
sana katılıdığımı söylemek istiyorum ama sanırım seni tam olarak anlayabildiğimden emin değilim. herhalde siyaset bilimci olduğun için:) siyasetten hiç anlamam ve sevmem.içinde holiganlığa varacak kadar aşırı propaganda barındıran filmleri sevmem, holiganlığın hiçbir şeklini sevmem ve bu tarz filmlerin ve sadece filmlerin de değil yönetmenlerin de karantinaya alınması gerektiğini düşünüyorum.

sinemayı çok severim evde ya da sinemada çok da fark etmez. bu konuda çok bilgili olduğumu söyleyemem sadece okumaya çalışıyorum ve seyrediyorum. bazen bir filmden hiç sebepsiz yere çok etkileniyorum bazen hiç etkilenmiyorum. en çok dramları seviyorum çünkü en gerçekçileri onlar. açıkçası ben içinde insan olan herşeyi çok seviyorum.insanlar, hayatları, düşleri, gerçekleri.

bence içinde en ufak bir yaşam ya da gerçeklik kırıntısı barındırmayan filmler karantinaya alınmalı. sanat sanat için olduğu kadar toplum içindir de.
5) direkt göze bata bata bir propaganda içinde yapılmışsa yani o film kültür yönetimi için yapılmışsa O DA POPÜLER KÜLTÜR'ün bir mübadelesidir(((daha ince ayrınıtlı anlamak için KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ; KÜLTÜR YÖNETİMİ THEODOR ADORNO-iletşim yay))); ŞEYLEŞMİŞTİR; kendi olmaktan çıkmıştır.. Tıpkı kapitalizmin sinemaya bu öfkesini kusması ve bunu araçlaştırması (bu arada tipik burjuva tatmini için dönüştürülmesi dizilerde de bu var tüm görselliklerde) gibi.. bu söylediklerim tüm ideolojiler propagandası için geçerli olmakla beraber YAŞASIN DİYONSOSİZM :)
insanların tabiiki de demokratik haklarıdır filimleri karantina altına alıp almaması ama zira ben ister istemz çok bilmiş gözüyle bakabiliyorum o filmlere ;) ;) o filimlere kaç milyon dolar döküldüğügörsel efektleri vs beni ilgilendiremiyor ne yazık ki.. Keza haddime de olmaz bir filmin yönetmenini , sanat yönetmenini vs sinemasal yönden değerlendirmek..

Ama şöyle diyebilirm: BİR FİLM İÇİNDE:

1) IRKÇILIK

2) CİNSİYETÇİLİK, HOMOFOBİ (VE tüm pornolar karantinaya)

3)ORYANTALİZM/OKSİDENTALİZM

4)MİLİTARİZM PROPAGANDASI (her türlüsü: tüm devletlerin düzenli ordularından, terör örgütlerine ve de salt bireysel silahlanmaya kadar)

YUKARDAKİ ŞIKLARDAN HERHANGİ BİRİNİ YA DA FAZLASINI BULUNDURUYORSA O FİLM ACIMASZCA KARANTİNALIKTIR
Öncelikle çarpıtılmış tarih ve "oriental" anlayışları ile (ÖNEMLİ NOT "İZLEDİĞİM FİLMLER" BUNDAN BAŞKLARI DA MUHAKAK VADR):

1) 300

http://filimadami.com/300-520.html

Belliki film Kültür endüstrisine yönelik yapılmış; alt tarafı eğlence derken kendi hakikatını meşrulaştırırken şüphesiz bunu bir ideoloji olarak kullanır..Filmdeki ana karakteri savaş öncesi kendi putlarından savaş için izin almaya giderken savaş başlamadan önce dünyada miti yıkmak için diye bağrırken bizler de bunu ALT TARAFI EĞLENCE diye izlerken şu oluverir; "O KİMDİR BENİM PUTLARIMA İNANMAYANVE BENİM PUTLARIMA İNANMADIĞI İÇİNDE DÜNYAYA ZULMEDECEK OLAN?" cevap "TABİİKİ DE BİZDEN OLMAYAN BARBARLAR".. İşte alt tarafı o eğlence bir an böyle birşey oluverirArada bir oryantalizm nedir diye düşünüp kitap okumaya vakit bulamayanlar için güzel bir örnekleme oluşturuyor

2) Apocalypto

http://filimadami.com/Apocalypto-536.html

3)10.000BC

http://filimadami.com/10000-BC-744.html

4) District 9

http://filimadami.com/tum_yorumlar.php?id=8498&title=District%209

ORİENTALİZMden çıkarsak;

5) The Postman

6) Metropolis (ki sendikal anarşizmi fikrini severm ama filmin senaristi kanımca NE SENDİKAL ANARŞİZMİ İÇİNDE NE DE SOL KANAT İÇİNDE; FAŞİZME giden yollardan birinde bunu vurguluyor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Corporatism)

Kİ ZATEN sonradan Thea von Harbou NAZİ partsine de katılmış

izledikçe eklerimm :):) tabiiki karantinaya eklenecek filmlere az rastlamak dileğimle
Bir mesaja cevap veriyorsunuz.
GİRİŞ YAP
Şifremi Unuttum!

ÜYE DEĞİL MİSİNİZ?

HEMEN ÜYE OLUN
Aktivasyon Mailim Gelmedi!
ŞİFREMİ UNUTTUM
AKTİVASYON MAİLİ GÖNDER
ÜYE OL